Oktober: Hög aktivitet i positiv börsmånad

Börsen gick starkt i oktober och spararnas aktivitet ökade något jämfört föregående månad.

I oktober gjordes 1 477 963 avslut i aktier, warranter och optioner bland Nordnets kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det motsvarar 70 379 avslut per börsdag. Antalet konton hos Nordnet uppgick per månadsskiftet preliminärt till 398 000 stycken, motsvarande en ökning med 3 000 sedan föregående månad och 38 000 sedan ingången på året. Nettosparandet uppgick i oktober preliminärt till 0,4 miljarder SEK.

FörändringFörändring
Okt. 2011Okt. 2010ett årSep. 2011en månad
Sverige830 904732 66813,4%826 9450,5%
Norge234 487225 8733,8%234 816-0,1%
Danmark130 102134 549-3,3%127 5612,0%
Finland282 470207 09236,4%238 42618,5%
Totalt1 477 9631 300 18213,7%1 427 7483,5%
Snitt per börsdag70 37961 91313,7%64 8988,4%
Aktiva konton398 000347 00014,7%395 0000,8%
Nettosparande (MSEK)4001 300-69,2%4000,0%

Tabell: Nordnets totala antal avslut på samtliga börser och marknader för samtliga kunder, samt genomsnittligt antal avslut per dag. Genomsnitt per dag är beräknat som totalt antal avslut dividerat med det antal handelsdagar då den svenska börsen var öppen. Aktiva konton och nettosparande bygger på preliminär data.

- Oktober var en stark börsmånad och spararna fortsatte vara aktiva i sina portföljer, säger Jonas Burvall, kommunikationschef på Nordnet.

För mer information, kontakta:
Jonas Burvall, kommunikationschef Nordnet, 0766-27 97 55
jonas.burvall@nordnet.se

Informationen är sådan som Nordnet AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 november 2011 kl 11.00 (CET).

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 400,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.