Oljesmurt børsturbulens i februar

Februar ble nok en børsmåned preget av usikkerhet og store svingninger. De kraftige utslagene i oljeprisen har satt sitt preg på børsen og aktiviteten blant privatpersoner i markedet.

Aksjestatistikk fra Nordnet Bank viser at privatpersoner nettokjøpte aksjer på Oslo Børs for 145 millioner i februar. De mest populære aksjene å handle var Statoil, REC Silicon og Seadrill.

Usikkerheten, nervøsiteten og svingningene i markedet går for tiden hånd i hånd med utviklingen i oljeprisen. Statoil var den soleklart mest handlede aksjen blant våre privatkunder i februar, men også øvrig aktivitet og handel har i stor grad vært drevet av oljeprisen. Til tross for frykt og uro i markedene fortsetter privatpersoner å kjøpe aksjer. I februar ble det nettokjøpt aksjer for 145 millioner, og totalt har kundene nå kjøpt aksjer for 421 millioner så langt i år, forteller Nordnets Norgesjef Anders Skar.

De mest kjøpte aksjene blant Nordnets privatkunder i februar var Yara, DNB og Telenor, mens de mest solgte aksjene var Norsk Hydro, Opera og Storebrand.

På et overordnet nivå ser vi at privatpersoner hovedsakelig vekter seg opp i bank og finansaksjer, i tillegg til sjømat og energi. De eneste sektorene vi registrerer et netto nedsalg i februar er teknologi og råvarebasert industri. Grunnen til at teknologi selges ned i februar skyldes oppkjøpstilbudet på Opera, og at mange har valgt å cashe inn gevinst ved å selge Opera-aksjer i markedet, sier Anders Skar.

På samme måte er det Norsk Hydro aksjen som bidrar til et nettosalg for sektoren råvarebasert industri. Hydro aksjen leverte en knallsterk kvartalsrapport. Aksjen er opp over 20 prosent i februar og mange har valgt å sikre gevinster, fortsetter Skar.

Nordnets privatkunder nettokjøpte også utenlandske aksjer for 22 millioner i februar. Den mest populære utenlandske aksjen å kjøpe var Tesla Motors, mens svenske Fingerprint var mest solgt.

For mer informasjon kontakt: Anders Skar, Country Manager Nordnet Norge | +47 959 222 77 | anders.skar@nordnet.no |Twitter: @AndersNordnet

Vedlegg:

Mest kjøpte norske aksjerNettokjøp i kroner
Yara International48.711.034
DNB27.555.834
XACT Derivat BEAR23.641.558
Telenor20.053.261
Axactor16.667.239
REC Silicon16.175.408
Marine Harvest14.484.225
Avance Gas Holding13.965.662
Golden Ocean Group10.487.501
Frontline9.891.576
Mest solgte norske aksjerNettosalg i kroner
Norsk Hydro-54.222.359
Opera Software-35.318.712
Storebrand-17.278.472
XACT Derivat BULL-10.640.811
DNO-7.712.445
Det norske oljeselskap-7.020.601
NEXT Biometrics Group-6.599.303
Ocean Yield-5.155.859
TGS-NOPEC Geophysical Company-5.000.674
Statoil-4.768.349
Mest handlede norske aksjerAntall transaksjoner
Statoil23.157
REC Silicon15.279
Seadrill13.769
DNO11.091
Thin Film Electronics10.418
Frontline8.326
Norsk Hydro7.378
NEL7.322
Petroleum Geo-Services7.168
DNB6.125

Kilde: Nordnet og Oslo Børs.

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.