Optimistiska fondsparare tror på Sverige

Världens viktigaste börser rörde sig sidledes under april. Oroligheterna i Ukraina och Ryssland höll tillbaka investerarnas riskaptit något. Bland fondkategorier utmärker sig Turkiet och Brasilien med kraftiga uppgångar under månaden. På motsatt sida finner vi bioteknik- och hälsovårdsfonder som varit månadens förlorare.

Fondomsättningen bland privatkunderna hos Nordnet Bank i Sverige var ca tio procent högre än för ett år sedan, men något lägre i förhållande till månaden innan. Köpen dominerar alltjämt och aktiefonder exponerade mot svenska marknaden är spararnas favorit.

- Svenska sparare lockas av Sverige och tror på en stark Stockholmsbörs framöver. Risknivån i spararnas fondportföljer hålls på en konstant hög nivå vilket tyder på att deras optimism kvarstår, säger Günther Mårder, sparekonom Nordnet Bank.

- Bioteknik- och hälsovårdsfonder har varit spararnas favoriter senaste halvåret, men trenden bröts med nedgången under april. Försäljningarna dominerade fullständigt under månaden och flera av dessa branschfonder tappade var fjärde fondsparare, fortsätter Mårder.

- En annan trend under april är att allt fler sparare vågar sig in i tillväxtmarknader efter en lång tids ointresse. Nu syns ett gryende intresse även för fonder som investerar i små utvecklingsmarknader med mycket låg likviditet. Det betyder skyhög risk, men givetvis även potential. Den här typen av fonder bör bara användas som krydda, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonderMest nettosålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAGUBS EQUITY FUND BIOTECH
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGEFRANKLIN BIOTECH DISCOVERY
CARNEGIE SMÅBOLAGSFONDSEB BIOTEKNIKFOND
LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFONDCARNEGIE GLOBAL HEALTHCARE
LANNEBO SMÅBOLAGJPMORGAN GLOBAL HEALTHCARE
TUNDRA PAKISTANFONDFRANKLIN GOLD AND PRECIOUS METALS
RHENMAN HEALTHCARE EQUITYNORDIC EUROPEAN ABSOLUTE RETURN
SCHRODER ISF FRONTIER MARKETS EQUITYDANSKE GLOBAL EM. MARKETS SMALL CAP
LANNEBO SVERIGELM CAPITAL MGMT OPPORTUNITY FUND

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 260 000 svenska konton under april.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 501,200 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.