Osakekauppa elokuussa: piensijoittajat kasvattivat osakepainoaan Kiina-halpuuttamisessa yli 50 miljoonalla eurolla

Elokuussa Kreikka sai väistyä uutisotsikoista. Kokoluokkaa uskottavammaksi stressitason lisääjäksi kohosi Kiina, jonka pörssikuplan pihiseminen aiheutti markkinoilla huolta myös globaalin kasvuveturin reaalitalouden tilasta. Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien kautta piensijoittajien viesti muodostui selväksi: osakkeita ostettiin elokuussa nettomääräisesti lisää 50,1 miljoonalla eurolla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski elokuussa 5,5 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto nousi vuodentakaisesta elokuusta jopa 19,1 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät vähenivät edelliskuusta euromääräisesti 4,2 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät putosivat enemmän, 10,6 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppamäärät kasvoivat 21,7 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 8,9 prosenttia viime vuoden elokuuta enemmän. Koko pörssissä kauppamäärät supistuivat kuluvan vuoden heinäkuusta 3,8 prosenttia. Yksityissijoittajilla kasvua oli 1,1 prosenttia.

Uusia sijoittajia virtaa nyt osakemarkkinoille

-       Piensijoittajat pitivät elokuun turbulenssissa housunsa kuivina. Päivätasolla tarkasteltuna Nordnetin kautta elokuussa osakekauppaa käyneistä suomalaisista parhaimmillaan jopa 82 prosenttia lukeutui osakkeiden ostajiin. Kiina-otsikoiden pullistuessa muodostui nyrkkisäännöksi, että mitä synkemmäksi kurssikäyrä muuttui, sitä enemmän osakkeita lapioitiin salkkuihin piensijoittajien keskuudessa. Nordnet teki elokuussa pohjoismaisella tasolla päiväkohtaisen kaupankäyntiennätyksensä, ja suomalaisia uusia asiakkaita virtasi sisään pahimpana pudotuspäivänä jopa 2,5-kertainen määrä normaalipäivään verrattuna, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

-       Piensijoittajat ovat äänestäneet varallisuudellaan voimakkaasti sen puolesta, että Kiina-vetoisessa kurssipudotuksessa on kyse tilapäisestä korjausliikkeestä, ei pörssin monivuotisen noususuunnan trendimuutoksesta. Esimerkiksi uusista tilauksistaan tällä hetkellä liki puolet Kiinan markkinoilta imuroivassa Koneessa suomalaiset piensijoittajat kasvattivat omistuksiaan elokuun aikana nettomääräisesti liki neljällä miljoonalla eurolla, sanoo Odenwall.

-       Varoituksen sana on kuitenkin paikallaan. Kaikki katastrofin aineksen ovat kasassa, jos maailmantalouden ykkösveturi suistuu raiteilta ja lähtökohtana on osakemarkkinoiden hinnoittelu länsimaisten keskuspankkien elvytettyä ennätyksellisesti kaikilla keuhkoillaan. Nyt ei kannata lähteä liikenteeseen pelkästään kurssitoiveiden perässä, vaan osakevalinnoissa on syytä painottaa osinkokriteeriä. Ostovoimaisella osinkopotilla on mahdollisen kurssilaskun vaurioita tasaava vaikutus, jos indeksi jatkaa viimeaikaista luisuaan, toteaa Odenwall.

Erikoinen Fennovoima-episodi ei kolhaissut Fortumin suosiota

Kurssipudotus on saanut ostohormonit hyrräämään. Salkkuihin on lapioitu pääosin järkiyhtiöitä, mutta poikkeukset vahvistavat säännön. Ne yhtiöt, joissa poliitikot ja hallintoneuvostot ovat ohjaksissa, saavat nyt perusteetonta gloriaa piensijoittajien joukossa. Elokuun ostoslistan kärjessä on pari valtion erityishuomiota nauttivaa yhtiötä.

-       Fortum oli elokuussa piensijoittajien ylivoimaisesti ostetuin osake. Kun valtio on yhtiön omistajarakenteessa nyt hyvin näyttävästi mukana, kokevat piensijoittajat sen eräänlaisena takuumiehenä. Fortumin suunnitelmia käytiin myymässä Moskovassa asti jopa ministerin voimin kesän aikana, vaikka neuvottelujen tuloksesta ei tullutkaan niin suurta numeroa, analysoi Odenwall.

-       Elokuun toiseksi ostetuimmassa, valtionyhtiö Outokummussa, tappi puuttuu veneen pohjasta mutta piensijoittajat kokevat, ettei pieni kallistuma mitään haittaa. Vaikka osake on puolittunut viidessä kuukaudessa, moni kuitenkin katsoo, että valtio tämänkin pelastaa, jatkaa Odenwall.

-       Fortumin ohella myös Nokian Renkaat ja YIT kiinnostivat ostoslistalla Venäjä-sidonnaisten osakkeiden kategoriasta. Venäjä-osakkeet romahtivat ja palasivat houkutteleviksi elokuussa, kun rupla koki öljyn vanavedessä toisen romahduksensa vuoden sisällä. Ulkomaisilla sijoittajilla polvet vatkaavat, ja piensijoittajat hyödyntävät tätä hosumista taitavasti, linjaa Odenwall.

Yritysjärjestelyn julkistaneesta Konecranesista otettiin pikavoitot kotiin

-       Merkittävästä yritysjärjestelystä tiedottaneesta Konecranesista otettiin elokuussa pikavoitot kotiin, ja osake päätyi kuukauden selvästi nettomyydyimmäksi piensijoittajien keskuudessa. Yleistasolla valtaosa elokuun nettomyydyimpien osakkeiden kärkikymmeniköstä noteerataan nyt joko lähelle monivuotista kurssihuippuaan tai jopa lähelle kaikkien aikojen ennätystasoaan. Näihin lukeutuvat Konecranesin ohella Elisa, Sampo, Orion, Amer Sports ja Huhtamäki. Pääsäännön mukaan kuukauden myyntilistalle valikoitaessa on katsottu, missä käyrät ovat viime vuosina nousseet kauneimmin. Näitä osakkeita on varmuuden vuoksi myyty pois, ettei pahassa skenaariossa tule pudotusta ainakaan korkealta jyrkänteeltä, arvioi Odenwall.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Elokuu 2015Elokuu 2014Muutos ed. Heinäkuu   2015Muutos ed.
VälittäjäVaihto   (EUR)%Vaihto   (EUR)vuoteenVaihto   (EUR)kuukauteen
Nordnet688 121 3243,69576 198 262+19,43 %749 198 433   -8,15 %
FIM 260 160 3381,40294 107 091-11,54 %267 095 686   -2,60   %
Nordea1 028 135 0155,521 272 720 124-19,27 %1 119 557 124     -8,17   %
Pohjola483 715 5702,60465 221 135+3,98 %416 640 447       +16,10 %
UB54 920 2500,2953 342 257+2,96 %73 547 370       -25,33 %
Yhteensä2 515 052 49713,502 661 588 869-5,51 %2 626 039 060       -4,23 %
OMXH Vaihto (yhteensä)18 631 013 29610015 639 771 453+19,13 %20 833 957 358       -10,57 %
Elokuu 2015Elokuu 2014Muutos ed. Heinäkuu   2015Muutos ed.
VälittäjäKaupat   (kpl)%Kaupat   (kpl)vuoteenKaupat   (kpl)kuukauteen
Nordnet206 3876,26169 735+21,59 %212 406-2,83 %
FIM 56 8471,7253 826+5,61 %52 579+8,12 %
Nordea194 0835,89200 798       -3,34 %203 875-4,80 %
Pohjola120 1353,64108 308+10,92 %104 036+15,47 %
UB8 1000,255 193+55,98 %6 409+26,38 %
Yhteensä585 55217,76537 860+8,87 %579 305+1,08 %
OMXH Kaupat (yhteensä)3 296 6221002 708 636+21,71 %3 428 284         -3,84 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – elokuu 2015 (*

YhtiöNordnetFIMNordeaPohjolaUBYhteensä
Outokumpu20 683012 6018 48686642 636
Fortum21 601011 2479 42726742 542
Nordea8 762011 3845 08742225 655
Kone7 38707 9134 43521119 946
Nokian Renkaat4 89106 2803 5095614 736

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – elokuu 2015 (*

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
Fortum                       63 085   390Konecranes-23 096 449
Outokumpu                     19 179 490Elisa-11 144 756
Nordea                         16 820 121Ramirent-7 153 216
TeliaSonera                         16 756 137Sampo           -6 165   087
Nokian Renkaat                         9 336 193Orion B-5 676 488
F-secure                         4 585 039Amer Sports-4 825 551
Kone                         3 840 624Huhtamäki-4 616 073
YIT                         2 826 590UPM-Kymmene-4 541 318
Stora Enso R                       2 067   812Kemira-4 218 823
HK Scan                         1 814 224 Kesko B-3 798 741

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

(* ei sisällä suurten ja OMXH25-indeksiin kuuluvien yhtiöiden osakkeiden kauppoja FIMin osalta 24.3.2014 lähtien

Lisätietoja:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Nordnet on pohjoismainen pankki, jonka kautta voi sijoittaa osakkeisiin ja rahastoihin. Nordnetin tavoitteena on antaa asiakkaille työkalut omien sijoitustensa hallintaan ja olla pohjoismaisten säästäjien ja sijoittajien ykkösvalinta. Nordnet AB on listattu Tukholman pörssiin. Tutustu meihin osoitteessa www.nordnet.fi tai www.nordnetab.com.