Osakekauppa elokuussa: Sijoittajien luottamus talouteen vahvistuu, turvasatamat hylättiin

Suomalaisten piensijoittajien luottamus talouden nousukäänteeseen on vahvistumassa elokuun osakekaupankäynnin yhtiövalintojen perusteella. Osingonmaksukykyiset vakaat yhtiöt poistuivat loppukesän aikana muodista ja tilalle ostosuosikeiksi tuli sankka joukko erittäin syklisiä yhtiöitä.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski elokuussa 10,6 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto putosi 7,7 prosenttia vuodentakaisesta elokuusta. Online-välittäjien kauppamäärät kuitenkin kasvoivat edelliskuusta euromääräisesti 1,5 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät supistuivat euroissa 1,4 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät lisääntyivät 0,4 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 5,2 prosenttia viime vuoden elokuuta vähemmän. Koko pörssin kappalemääräiset kaupat nousivat viime kuusta 1,5 prosenttia. Yksityissijoittajilla kasvua oli 5,4 prosenttia.

Sijoittajien luottamus talouden nousukäänteeseen vahvistumassa

-       Talouden epävarmuuden kasvaessa sijoittajat etsivät yleensä turvasatamia, joissa pääoman voi olettaa säilyvän korkealla todennäköisyydellä ja verrattain matalalla riskiprofiililla. Juuri tällaisia kohteita suomalaiset piensijoittajat lapioivat ulos salkuistaan päättyneen elokuun aikana, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

-       Elokuun kymmenen nettomyydyimmän osakkeen koko joukko edustaa osinkomaksukykyistä vakautta. Laajamittainen tällaisista kohteista luopuminen kuvastaa sijoittajien luottamuksen vahvistumista talouden nousukäännettä kohtaan. Nyt ei enää pelätä eikä pelata yhtä varman päälle kuin aiemmin. Näkemystä tukee se, että elokuun ostetuimpien osakkeiden listalta löytyy useita erittäin syklisiä yhtiöitä. Nyt kelpaavat yhtä lailla raksat, konevuokraajat kuin kiinteistöyhtiötkin – jopa kaivossidonnaiset toimijatkin, jatkaa Odenwall.

Nokian kanssa suunta hukassa

-       Tavanomaisesta kaupankäyntikuukaudesta merkittävästi poiketen suomalaiset piensijoittajat eivät ottaneet selvää kantaa Nokian osakkeeseen elokuussa. Nokia ei päätynyt kuukausitasolla ostetuimpien eikä myydyimpien osakkeiden kärkilistauksiin. Yhtäältä selvästi laskenut osakekurssi houkuttelisi ostamaan, mutta toisaalta alavireinen lyhyen aikavälin tuloskunto pitää suomalaisia piensijoittajia varpaillaan Nokian kanssa, analysoi Odenwall.

Outokummusta tuli treidausosake

-       Viime aikoina Outokumpu on kiertänyt muutaman kierroksen vuoristoradassa. Selvät lyhyen aikavälin kurssimuutokset ovat leiponeet osakkeeseen jo lyhyen kaupan leiman. Kuukausitasolla tarkasteltuna Outokumpu ei ollut elokuussakaan koko piensijoittajakuntaa tarkastellen erityisen netto-ostettu tai -myyty, mutta kauppavolyymillä mitattuna yhtiön osakkeella tehtiin yksittäisistä yhtiöistä ylivoimaisesti eniten kauppaa. Tuhannen taalan kysymys onkin se, miten osakkeen vilkas kauppa-aktiviteetti saataisiin tarttumaan myös yhtiön tilauskirjoihin, sanoo Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Elokuu 2016Elokuu 2015Muutos ed. Heinäkuu 2016Muutos ed.
VälittäjäVaihto   (EUR)%Vaihto   (EUR)vuoteenVaihto   (EUR)kuukauteen
Nordnet645 001 7583,75688 121 324-6,27 %759 802 406-15,11 %
FIM 218 382 9211,27260 160 338-16,06 %211 263 334+3,37 %
Nordea902 787 8765,251 028 135 015-12,19 %820 407 017   +10,04   %
Pohjola440 947 903 2,56483 715 570-8,84 %393 103 923+12,17 %
UB41 831 6310,2454 920 250-23,83 %31 597 058+32,39 %
Yhteensä2 248 952 08913,072 515 052 497-10,58 %2 216 173 738 +1,48 %
OMXH Vaihto (yhteensä)17 195 106 94110018 631 013 296-7,71 %17 435 164 690 -1,38 %
Elokuu 2016Elokuu 2015Muutos ed. Heinäkuu   2016Muutos ed.
VälittäjäKaupat   (kpl)%Kaupat   (kpl)vuoteenKaupat   (kpl)kuukauteen
Nordnet198 8706,01206 387-3,64 %207 445         -4,13 %
FIM 52 3071,5856 847-7,99 %49 479     +5,72   %
Nordea173 7055,25194 083     -10,50 %158 322 +9,72 %