Osakekauppa heinäkuussa: Fennovoima-päätöksen kynnyksellä piensijoittajat kahmivat Fortumia lisää 90 miljoonalla eurolla

Heinäkuussa murheet Kreikan kriisistä huojentuivat asteen verran. Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien kautta osakkeita ostettiin nettona lisää jopa 161,8 miljoonalla eurolla. Osakepainon kasvusta huimat 56 prosenttia on Fennovoima-ratkaisuaan panttaavan Fortumin ostoja.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto kasvoi heinäkuussa 0,6 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto nousi vuodentakaisesta heinäkuusta jopa 31,6 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät piristyivät edelliskuusta euromääräisesti 3,2 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät kasvoivat enemmän, 6,7 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppamäärät kasvoivat 18,2 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 9,3 prosenttia viime vuoden kesäkuuta enemmän. Koko pörssissä kauppamäärät kohosivat kuluvan vuoden kesäkuusta 10,1 prosenttia. Yksityissijoittajilla kasvua oli 18,4 prosenttia.

Piensijoittajat luottavat valtioon Fortumissa, suur- ja ulkomaiset sijoittajat ovat varpaillaan

-       Piensijoittajat ovat seuranneet alkukesän aikana Fennovoima-hankkeen kompurointia Fortumin linssi ostokiikareissa. Fortumilla uskotaan olevan voittava arpa useassa eri skenaariossa, ja että pattitilanteeseen jumittuminenkin johtaa jopa kahdeksan prosentin osinkotuottoon osakkeen viime aikojen laskun jälkeen. Fortumin osake onkin laskenut kevään huipusta jo yli 25 prosenttia. Tämän perusteella osa suur- ja ulkomaisista sijoittajista pitää mahdollisena, että Fortumin kädestä löytyy vielä Musta Pekka, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Vahvoja tulosjulkistajia kevennettiin, alkukesän kurssilaskijoita lisättiin

-       Mallikelpoiset puolivuotistulokset julkaisseet Elisa, Orion, Amer Sports, Nordea, Wärtsilä ja Kemira päätyivät heinäkuussa nettomyydyimpien osakkeiden kärkikymmenikköön. Näiden viime aikoina loistaneet osakekurssit ovat houkutelleet yksityissijoittajia keventämään omistuksiaan, vaikka yhtiöiden osingonmaksukyky on kohentunut. Samaan aikaan suuria panoksia on asetettu niiden suuryhtiöiden osakkeisiin, jotka lukeutuvat viimeisten kuuden kuukauden heikoimmin kehittyneisiin. Heinäkuun kolme netto-ostetuinta osaketta, Fortum, Kone ja Outokumpu, ovat muutoin nousuvireisessä pörssissä harvinainen kolmikko, sillä jokainen niistä on nyt matalammalla kurssitasolla kuin vuoden alussa. Yksityissijoittajat näyttävät soveltavan vaatekauppahinnoittelun logiikkaa: kun viime aikojen tuoton edessä on miinus, on kyseessä alennusmyynti, ja kun siinä on voimakas plussa, on syytä kotiuttaa voittoja ja poistua takavasemmalle, analysoi Odenwall.

Myyntilistalla monivuotisiin huippukursseihin noteerattuja yhtiöitä

-       On alleviivattava, että heinäkuun nettomyydyimpien osakkeiden koko kärkikymmenikön osakekurssit ovat tänään joko monivuotisissa huippunoteerauksissaan tai ainakin hyvin lähellä niitä. Yksityissijoittajat keventävät nyt sankoin joukoin hyvin tuottaneita osakkeita tilanteessa, jossa talouskasvu ei ole vieläkään hyrähtänyt käyntiin ja julkisen keskustelun täyttää tarvittava yhteiskuntasopimus. Reaalitalouden alakulon ja ennätyksiin nousseiden kurssien välille revennyt välimatka saa osan sijoittajista varpailleen. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin heikkotuottoisen korkomarkkinan pitkittyessä se, mihin varat lykättäisiin seuraavaksi, arvioi Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Heinäkuu   2015Heinäkuu 2014Muutos ed. Kesäkuu 2015Muutos ed.
VälittäjäVaihto   (EUR)%Vaihto   (EUR)vuoteenVaihto   (EUR)kuukauteen
Nordnet749 198 4333,60625 741 901+19,73 %546 141 888     +37,18 %
FIM 267 095 6861,28242 930 158+9,95 %257 113 062   +3,88 %
Nordea1 119 557 1245,371 357 605 589-17,53 %1 358 813 729     -17,61 %
Pohjola416 640 4472,00358 744 140+16,14 %348 544 429       +19,54 %
UB73 547 3700,3525 927 140+183,67 %35 012 930     +110,58 %
Yhteensä2 626 039 06012,602 610 948 928+0,58 %2 545 626 038       +3,16 %
OMXH Vaihto (yhteensä)20 833 957 35810015 836 333 212+31,56 %19 534 790 361        +6,65 %
Heinäkuu   2015Heinäkuu   2014Muutos ed. Kesäkuu   2015Muutos ed.
VälittäjäKaupat   (kpl)%Kaupat   (kpl)vuoteenKaupat   (kpl)kuukauteen
Nordnet212 4066,20172 553+23,10 %151 597+40,11 %
FIM 52 5791,5345 291+16,09 %42 834+22,75 %
Nordea203 8755,95219 179-6,98 %205 775-0,92 %
Pohjola104 0363,0388 596+17,43 %83 699+24,30 %
UB6 4090,194 409+45,36 %5 511+16,29 %
Yhteensä579 30516,90530 028+9,30 %489 416+18,37 %
OMXH Kaupat (yhteensä)3 428 2841002 899 908+18,22 %3 085 922       +10,09 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – heinäkuu 2015 (*

NordnetFIMNordeaPohjolaUBYhteensä
Outokumpu29 825017 67112 12476260 382
Fortum23 223011 5428 94817543 888
Nokia18 533015 3694 99320439 099
Kone12 0270 21 7533 68042837 888
Nordea5 68208 3693 1096817 228

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – heinäkuu 2015 (*

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
Fortum89 916 447Sampo-14 528 030
Kone74 741 096Elisa-13 790 262
Outokumpu38 873 917Solteq-8 149 239
Stora Enso13 165 859Metsä Board B-8 122   554
Sanoma11 819 808Orion B-7 605 699
Cargotec9 451 819Amer Sports-6 931 925
Nokia6 620 776Tieto-6 883 085
Metso4 469 720Nordea-6 565 076
Sponda3 839 685Wärtsilä-4 386 149
Nokian Renkaat3 240 909 Kemira-4 171 345

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

(* ei sisällä suurten ja OMXH25-indeksiin kuuluvien yhtiöiden osakkeiden kauppoja FIMin osalta 24.3.2014 lähtien

Nordnet is a Nordic online bank with about 561,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm.
Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi