Osakekauppa helmikuussa: osinko-osakkeita salkkuun

Yksityissijoittajien kiinnostus pörssiosakkeisiin jatkui kovan tammikuuilmiön jälkeen. Netto-ostoja tehtiin helmikuussa yhteensä 68,5 miljoonalla eurolla. Fortum jatkoi myös helmikuussa yhtenä yksityissijoittajien suosikeista. Helmikuussa sijoittajia kiinnostivat erityisesti osinko-osakkeet.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski helmikuussa 24,6 prosenttia edelliskuuhun verrattuna. Koko pörssin vaihto laski hieman vähemmän, 12,5 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat 22,1 prosenttia ja koko pörssin kauppamäärät 8,3 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukauteen nähden koko pörssin kauppamäärät laskivat 15,5 prosenttia. Yksityissijoittajien kaupankäyntiaktiviteetti puolestaan laski 12,2 prosenttia. Koko pörssin euromääräinen vaihto laski 15,1 prosenttia. Yksityissijoittajien osalta vaihto laski 11,8 prosenttia.

-   Netto-ostot säilyivät helmikuussa edelleen tukevasti plussalla, vaikkakin aktiviteetti pörssissä laski lähes neljänneksen edelliskuuhun verrattuna. Hiihtolomat ja pessimistiset markkinakommentit vaikuttivat osan kuukautta negatiivisesti sijoittajien riskinottohalukkuuteen, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall sanoo.

-   Nokian osakkeen kauppamäärä ja vaihto laskivat yli puolella edelliskuusta. Alavireyteen saattoi vaikuttaa myös ennakoitu yhtiön putoaminen Euro Stoxx 50 -indeksistä. Suurten indeksirahastojen salkunhoitajat aloittivat myynnit todennäköisesti jo helmikuun puolella. Välillä indeksistä putoaminen tarjoaa indeksituotteiden myyntiaallon vuoksi hyvän ostopaikan, joten on mielenkiintoista nähdä miten Nokia kehittyy muutoksen jälkeen, Odenwall jatkaa.

Elisa ostetuin, Ahlström myydyin

Online-välittäjien kautta ostettiin helmikuussa nettomääräisesi eniten Elisan ja seuraavaksi eniten Fortumin osakkeita. Nettomääräisesti myydyimpien listan kärjestä löytyy Ahlström, Nokian Renkaat ja Orionin B-osake.

-   Pitkään netto-ostetuimpana olleen Fortumin syrjäytti toinen perinteinen osinko-osake Elisa. Näyttää siltä, että sijoittajat ovat jatkaneet painon siirtämistä syklisistä osakkeista kovien efektiivisten osinkotuottojen maksajiin, Odenwall toteaa.

-   Nettomyydyimpien listalta löytyy kovassa nousussa olleita osakkeita, kuten Cargotec, Orion B ja Nokian Renkaat. Nämäkin osakkeet ovat olleet perinteisesti laadukkaita osingonmaksajia, mutta sijoittajat kotiuttivat tuottoja arvonnousun kautta ennen osinkojen irtoamista. On mielenkiintoista seurata, kuinka kova osinkokrapula rajusti nousseiden osakkeiden kohdalla nähdään, Odenwall jatkaa.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank

Helmikuu 2013Helmikuu 2012Muutos ed. Tammikuu 2013Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)VuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet787 865 7124,65894 810 388-11,95 %1 138 666 375-30,81 %
Nordea1 132 112 5496,691 129 203 7380,26 %1 453 667 406-22,12 %
UB72 460 7080,43120 529 524-39,88 %79 485 048-8,84 %
FIM Pankki312 053 7301,84448 199 909-30,38 %384 981 335-18,94 %
Saxo Privatbank382 1690,0021 688 237-98,24 %943 378-59,49 %
Yhteensä2 304 874 86813,612 614 431 796-11,84 %3 057 743 543-24,62 %
OMXH Vaihto (yhteensä)16 931 498 69210019 944 780 438-15,11 %19 343 368 393-12,47 %

Helmikuu 2013Helmikuu 2012Muutos ed. Tammikuu 2013Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)VuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet204 8276,81229 649-10,81 %278 362-26,42 %
Nordea200 8846,68209 699-4,20 %245 603-18,21 %
UB9 8080,3317 869-45,11 %9 870-0,63 %