Osakekauppa helmikuussa: Piensijoittajat näkevät osakkeiden nousseen jo tappiinsa

OMX Helsinki -indeksi on kohonnut vuoden alusta jo 14 prosenttia. Kahden kuukauden kurssinousu vastaa pörssin pitkän aikavälin toteumasta laskettuna noin puolentoista vuoden keskituottoa. Indeksiralli on realiteetteihin nähden jo ylimitoitettu, tuumasivat piensijoittajat, keventäen osakepainoaan helmikuun aikana hirmuisin, jopa yli puolen miljardin euron nettomyynnein.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto nousi helmikuussa 8,4 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto kasvoi vuodentakaisesta helmikuusta 10,5 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät nousivat edelliskuukaudesta 10,1 prosenttia, mutta koko pörssin osalta kauppamäärät kasvoivat ainoastaan 0,3 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukauteen nähden koko pörssin kauppamäärät kasvoivat 13,0 prosenttia, mutta yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin jopa 39,7 prosenttia enemmän. Koko pörssin kauppamäärät laskivat tammikuusta 4,7 prosenttia, mutta yksityissijoittajien osalta kasvua oli 4,8 prosenttia.

- Euroopan keskuspankin elvytysilmoitus on alkuvuoden aikana valunut osakekursseihin täydellä painollaan jo ennen varsinaisten elvytystoimien aloittamista. Piensijoittajat näkevät arjessaan yhtiöiden mittavat tehostamistoimet ja tuloskaudella jo kymmenettä vuosineljännestä putkeen laskeneen liikevaihtouran. Epäsuhta yleisen kurssikehityksen ja reaalitalouden kanssa työntää väkeä myyntilaidalle tavalla, jota todistimme viimeksi finanssikriisissä. Helmikuussa nettomyynnit ylsivät 521 miljoonaan euroon, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Osinkotykkejä lisättiin, ennätysnousijoita kotiutettiin

Tammikuussa online-välittäjien nettomääräisesti ostetuin osake oli Fortum. Nettomyydyin oli Nokia.

- Osakeindeksien ajuri ei ole nyt yhtiöiden tuloskunto, vaan osingonjako, joka houkuttelee kevättä kohden ostopuuhiin kasvavan määrän perinteisiä korkosijoittajia. Helmikuun netto-ostetuimman Fortumin kohdalla piensijoittajat luottavat siihen, että Suomen valtio täyttää pohjatonta kassaansa energiayhtiön osingoin. Ostokakkoseksi noussut TeliaSonera on puolestaan jo etukäteen luvannut säilyttää vahvan osinkotasonsa myös keväällä 2016, jatkaa Odenwall.

- Venäjä-sidonnaista Nokian Renkaita painettiin kaksin käsin myyntilaitaan alkuvuoden 30 prosentin nousun jälkeen. Rengasvalmistaja nousi viime vuonna kansanosakkeeksi, ja osa sijoittajista ottaa nyt pikavoitot kotiin, kun itämarkkinoiden luottamuskriisi näyttää pitkittyvän. Helmikuussa piensijoittajat kevensivät laajalla rintamalla ennätyskorkeuksiin nousseita osakkeita, kuten kaikkien aikojen huippuihinsa noteerattuja Huhtamäkeä, Wärtsilää ja Konetta sekä korkeimmilleen sitten vuoden 2007 kohonneita Nestettä ja UPM-Kymmeneä, kertoo Odenwall.

- Laaja piensijoittajien rintama pettyi Nokian osinkoehdotukseen, joka on kieltämättä yhtiön kassavaroihin ja päättyneen tuloskauden muuhun osingonmaksutahtiin nähden vaatimaton. Nokian maltillinen osinko kuitenkin antaa omistajille signaalin, että yritysjohdolla on kiikarissa järkeviä investointikohteita, joten Nokia poikkeaa pörssiyhtiöiden valtavirrasta edukseen kasvukyvyllään ja -halullaan, jotka muilta yhtiöiltä näyttävät parhaillaan puuttuvan. Nokia haluaa olla vahvalla kassallaan järjestelijä, ei järjesteltävä. Tuloksensa investoivalta Nokialta sijoittajan on lupa odottaa kauniisti kasvavaa osakekohtaista voitonjakoa tulevina vuosina, mikä on huomattavasti yhden kevään mahtiosinkoa mielekkäämpi strategia, analysoi Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB) (*

Helmikuu 2015 Helmikuu 2014Muutos ed. Tammikuu 2015Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet1 031 512 8164,66785 152 18331,38 %922 943 82911,76 %
FIM 391 224 7561,77251 055 83955,83 %329 427 68718,76 %
Nordea2 080 537 3829,391 549 485 99134,27 %1 877 725 33410,80 %
Pohjola688 207 2763,111 269 092 409-45,77 %652 053 2145,54 %
UB65 952 6720,3073 874 828-10,72 %86 538 896-23,79 %
Yhteensä4 257 434 90219,223 928 661 2508,37 %3 868 688 95910,05 %
OMXH Vaihto (yhteensä)22 151 817 57010020 052 238 78910,47 %22 080 058 6550,32 %
 Helmikuu 2015 Helmikuu 2014Muutos ed. Tammikuu 2015Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet261 0617,58174 19849,86 %230 65413,18 %
FIM 72 5602,1139 26884,78 %62 00617,02 %
Nordea276 6478,04218 13126,83 %285 921-3,24 %
Pohjola154 7814,50114 09735,66 %142 1978,85 %
UB10 2180,309 22110,81 %19 012-46,25 %
Yhteensä775 26722,52554 91539,71 %739 7904,80 %
OMXH Kaupat (yhteensä)3 443 0181003 046 10013,03 %3 613 982-4,73 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – helmikuu 2015 (*

NordnetFIMNordeaPohjolaUBYhteensä
Outokumpu22 549014 8748 2821 59047 295
Nokia18 624016 7495 60910141 083
Nokian Renkaat13 713011 8394 67766630 895
Fortum9 77109 5925 20149225 056
Neste6 25809 4955 01549521 263

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – helmikuu 2015 (**

Ostetuimmat osakkeet
Huhtamäki-15 146 756
Stora Enso R-14 764 485

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka
(*Historiadata päivitetty ja Saxobank korvattu Pohjolalla, koska Saxolla ei enää vaihtoa Helsingissä.
(**ei sisällä suurten ja OMXH25-indeksiin kuuluvien yhtiöiden osakkeiden kauppoja FIMin osalta 24.3.2014 lähtien.

Nordnet is a Nordic online bank with about 561,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm.
Visit us at
www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi