Osakekauppa huhtikuussa: Fortumit myyntilaitaan, Konetta dipistä

Tuloskausi ei ole saanut piensijoittajien ostohormoneita hyrräämään. Tulosjulkistajista vain Koneen osake on villinnyt laajat kansanjoukot. Muiden Kiina-sidonnaisten yhtiöiden osakkeita on myyty kaksin käsin. Myös poikkeuksellista julkisuutta saanut Nordea päätyi huhtikuussa nettomyydyimpien listalle.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto putosi huhtikuussa 40,3 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto laski 30,5 prosenttia vuodentakaisesta huhtikuusta. Online-välittäjien kauppamäärät kasvoivat edelliskuusta euromääräisesti 8,0 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät piristyivät 4,4 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 8,6 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 19,6 prosenttia viime vuoden huhtikuuta vähemmän. Koko pörssin kauppamäärät supistuivat viime kuusta 0,2 prosenttia. Yksityissijoittajilla kasvua oli 3,6 prosenttia.

Kansanosakkeita myyntiin

-       Huhtikuun aikana kansanosakkeiden parivaljakko Fortum ja Outokumpu muodosti kärkikaksikon sekä vaihdetuimpien osakkeiden että nettomyydyimpien osakkeiden listalla. Huomioiden Fortumin saavuttamat lukuisat peräkkäiset ykkössijat piensijoittajien netto-ostetuimpien osakkeiden listalla viimeisten 12 kuukauden aikana, voidaan todeta, että leijonanosa piensijoittajista oli ostanut yhtiön osakkeita osingon kiilto silmissä. Huomionarvoista huhtikuun kauppatilastoissa on sekin, että ikisuosikki Nokian vaihtomäärät eivät yltäneet lähellekään kuukauden viiden suosituimman kärkeä, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

-       Kevät osoittaa piensijoittajien kiinnostuksen olevan tuhdeissa osingoissa, ei niinkään yhtiöiden tuloskasvussa, joka näyttää lukuisien yhtiöiden tulosraporteilta puuttuvankin, jatkaa Odenwall.

Konetta korjausliikkeestä

-       Vain muutaman prosentin päässä kaikkien aikojen kurssiennätyksestään käynyt Kone oli maaliskuussa ylivoimaisesti nettomyydyin osake piensijoittajien keskuudessa. Huhtikuussa oli puolestaan eri ääni kellossa, kun piensijoittajat päättivät kahmia Konetta kurssidipistä. Yhtiön mittapuulla heikohkosta osavuosikatsauksesta huolimatta piensijoittajat uskovat vankasti kaupungistumisen ilmiöön, joka tuo globaalissa tarkastelussa kaupunkeihin päivittäin yli sata tuhatta uutta asukasta. Tähän megatrendiin piensijoittajat näyttävät tarttuvan hanakasti aina, kun Kiinassa markkinoita johtavan Koneen kurssikehitys kyykähtää, analysoi Odenwall.

-       Alleviivaamisen arvoista on, että Kone pois lukien kaikki Helsingin pörssin merkittävästi Kiina-sidonnaiset yhtiöt olivat huhtikuussa nettomyydyimpien osakkeiden listalla. Näiden ohella Nordea oli huhtikuussa sekä neljänneksi vaihdetuin että nettomyydyin, jatkaa Odenwall.

Riskinottohalukkuus palaamassa Venäjä-sijoituksiin

-       Helsingin pörssin Venäjä-sidonnaisista kärkiyhtiöistä sekä Nokian Renkaat että Tikkurila loikkasivat huhtikuussa netto-ostetuimpien osakkeiden listan kärkikahinoihin. Öljyn piristynyt hintakehitys luo optimismia itänaapurin talouden virkoamiseen. Piensijoittajat näkevät pelikaanin väistäneen pääturbiinin. He uskaltavat jo palata Venäjällä merkittävässä määrin liiketoimintaa harjoittavien yhtiöiden ostolaidalle. Yhtiövalinnoissa on havaittavissa ilmiselvä trendi yhtiökohtaisen laadun – ei niinkään viime vuosien suurimpien kurssiputoajien – painottamisessa, linjaa Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Huhtikuu   2016Huhtikuu 2015Muutos ed. Maaliskuu 2016Muutos ed.
VälittäjäVaihto   (EUR)%Vaihto   (EUR)vuoteenVaihto   (EUR)kuukauteen
Nordnet756 462 9013,741 201 069 783-37,02 %706 071 309+7,14 %
FIM 191 092 4750,94499 407 001-61,74 %263 616 488-27,51 %
Nordea1 403 896 1166,942 534 316 358-44,60 %1 317 635 064      +6,55   %
Pohjola742 986 513 3,67872 943 395-14,89 %579 144 362+28,29 %
UB30 433 8520,15128 594 744-76,33 %26 104 244+16,59 %
Yhteensä3 124 871 85715,445 236 331 281-40,32 %2 892 571 467+8,03 %
OMXH Vaihto (yhteensä)20 226 431 36010029 108 694 118-30,51 %19 375 286 099+4,39 %
Huhtikuu 2016Huhtikuu 2015Muutos ed. Maaliskuu 2016Muutos ed.
VälittäjäKaupat   (kpl)%Kaupat   (kpl)vuoteenKaupat   (kpl)kuukauteen
Nordnet215 8946,25251 880-14,29 %214 284     +0,75   %
FIM 48 6681,4176 627-36,49 %60 292     -19,28   %
Nordea215 8946,25253 572-14,86 %196 139 +10,07 %