Osakekauppa huhtikuussa: Yksityissijoittajat ostivat Nestettä ja möivät Oriolaa

Yksityissijoittajat kevensivät osakepainojaan hyvien tulosjulkistusten myötä. Osavuosikatsauksissa ennakoitu kasvun jatkuminen ja useat positiiviset tulosvaroitukset kuroivat umpeen osinkojen irtoamisten aiheuttamia kurssipudotuksia ja tukivat markkinoita.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnetin, Nordean, UB:n, FIMin, Saxo E*Bankin) kautta tehtyjen osakekauppojen lukumäärä sekä euromääräinen vaihto laskivat jyrkästi huhtikuussa. Sama suunta oli koko pörssivaihdolla, josta höylättiin edelliseen kuukauteen verrattuna viidennes ja kaupoista jopa neljännes. Maaliskuun 37 milj. euron netto-ostot kääntyivät huhtikuussa lähes 20 milj. euron netto-myynneiksi.

”Yksityissijoittajien kauppavolyymit laskivat kautta linjan. Osa laskusta on selitettävissä vähemmillä kauppapäivillä pääsiäislomien takia. Markkinoiden heiluessa ilman selkeää suuntaa yksityissijoittajilla on tapana vähentää aktiviteettiaan. Pohjoismaiset pörssit ovat jääneet alkuvuonna selvästi muita länsipörssejä heikommiksi, mikä saattaa markkinoiden hermoilun jälkeen tarjota hyvän potentiaalin loppuvuoden kurssinousulle", Nordnet Suomen arvopaperinvälityksen johtaja Nuutti Hartikainen sanoo.

Nokian tulos vakuutti piensijoittajat

Edellisten kuukausien tuttu virsi jatkui. Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta käytiin entiseen tapaan eniten kauppaa Nokialla, suomalaisten kansanosakkeella. Seuraavaksi eniten kauppaa käytiin UPM:n, Sammon, Outokummun ja Nokian Renkaiden osakkeilla. Viiden kärjen yhteenlaskettu osuus kaikista online-välittäjien kaupoista laski noin 26 %. Edellisessä kuussa vastaava osuus oli 33 %.

Online-välittäjien kautta ostetuimman osakkeen aseman säilytti Nokia, joka julkaisi markkinaodotuksia vahvemman osavuosituloksensa. Yhtiön ympäriltä hetkeksi hälvennyt epävarmuus rohkaisi sijoittajia ostoksille yhdessä lähestyvän osingon irtoamisen kanssa. Huhtikuun toiseksi ostetuin osake oli Neste Oil, joka hyötyi öljyn maailmanmarkkinahintojen noususta varastovoittoina. Kolmanneksi eniten piensijoittajat tankkasivat TeliaSoneraa, joka laski tulosjulkistuksen jälkeen vuoden alimmille tasoilleen.

Huhtikuussa myydyimpien joukkoon päätyivät Orion, Metso ja Sampo. Osa sijoittajista koki Metson positiivisesta tulosvaroituksesta aiheutuneen kurssinousun hyväksi myyntipaikaksi. Osinkojen irtoamiset lisäsivät myyntihalukkuutta Orionissa ja Sammossa, jotka ovat molemmat profiloituneet suosituiksi osinko-osakkeiksi.

”Osakemarkkinoiden kehitys parani kuukauden loppua kohden. Suuret yhtiöt raportoivat enimmäkseen parantuneista tuloksista ja myönteisistä näkymistä. Yritysjohdon kommenttien perusteella jyvät alkavat erottua akanoista, sillä jatkossa yhtiöt pyrkivät siirtämään kohonneita raaka-ainekustannuksiaan tuotteiden hintoihin, jotta tulosparannukset olisivat edelleen mahdollisia”, jatkaa Nordnet Suomen arvopaperinvälityksen johtaja Nuutti Hartikainen.

Lisätietoja antaa:
Nordnet Suomen arvopaperinvälityksen johtaja Nuutti Hartikainen, p. 09- 6817 8499, 050-380 3805

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjille Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo E*Bank

Huhtikuu 2011Huhtikuu 2010Muutos ed. Maaliskuu 2011Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet769 009 2433,53713 666 096+7,75%990 263 623-22,35%
Nordea1 221 506 6565,611 658 821 649-26,37%1 630 622 604-25,09%
UB63 561 9660,29186 671 363-65,95%97 800 788-35,01%
FIM 611 236 2142,811 450 233 342-57,86%888 499 982-31,21%
Saxo E*Bank121 895 7000,5661 004 603+99,81%    123 256 831-1,11%
Yhteensä2 787 209 77912,804 070 397 053-31,53%   3 730 443 828-25,29%
OMXH Vaihto (yhteensä)21 774 833 165100,0029 682 253 908-26,65% 27 733 769 696            -21,49%
Huhtikuu 2011Huhtikuu 2010Muutos ed. Maaliskuu 2011Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet154 7405,94115 442+34,04%  199 719-22,53%
Nordea146 3325,62191 844-23,73%       199 308-26,58%
UB6 8430,2614 683-53,40%11 039-38,02%