Osakekauppa joulukuussa: piensijoittajat nostivat Kiina-riskiään

Joulukuun kurssikuoppa innoitti suomalaisia piensijoittajia nostamaan osakepainoaan. Loppuvuoden luisu hyödynnettiin tankkaamalla salkut pullolleen Helsingin pörssin merkittävästi Kiina-sidonnaisia yhtiöitä ja vankkoja osingonmaksajia. Kuukauden netto-ostot ylsivät peräti 65,5 miljoonaan euroon.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski joulukuussa 4,0 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto sen sijaan kasvoi 11,7 prosenttia vuodentakaisesta joulukuusta. Online-välittäjien kauppamäärät kasvoivat edelliskuusta euromääräisesti 22,7 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät nousivat 6,4 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat 16,9 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 2,5 prosenttia viime vuoden joulukuuta enemmän. Koko pörssissä kauppamäärät piristyivät viime kuusta 0,8 prosenttia. Yksityissijoittajilla kasvu oli 11,6 prosenttia.

Fortum seisautti veret vuonna 2015

Fortumin osake oli koko vuoden 2015 selvästi netto-ostetuin osake. Nordnetin suomalaisasiakkaiden keskuudessa yhtiön omistajamäärä kasvoi vuoden aikana peräti 50 prosentilla. Näin suuren kokoluokan yhtiön kohdalla muutos on veret seisauttava. Fortum oli joulukuussakin ylivoimaisesti netto-ostetuin yksittäinen osake, nyt jo kuudetta kuukautta putkeen. Fortum-kiiman asettaa oikeaan mittakaavaan se, että mikäli yhtiö poistettaisiin kaupankäynnin tilastoista, olisi piensijoittajien joulukuun 65,5 miljoonan euron osakepainon nettolisäys muuttunut 2,0 miljoonan euron nettomyynneiksi, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Viimeisten kuuden kuukauden aikana suomalaiset ovat sijoittaneet Fortumin osakkeeseen lisää nettomääräisesti 410 miljoonaa euroa. Fortumissa erityisen kiinnostavaa on liki kymmeneen prosenttiin kohonnut osinkotuotto. Lisämausteen antaa spekulaatio yhtiön verkkomyyntien jälkeen pullottavan kassan tulevasta käyttökohteesta. Tältä osin yhtiön asetelman pitäisi selkiintyä ja näkymien kirkastua Pariisin ilmastosovun myötävaikutuksella, jatkaa Odenwall.

Ostetuimpien joukossa Kiina-sidonnaisia yhtiöitä ja osinko-osakkeita

Joulukuun neljä netto-ostetuinta osaketta – Fortum, Nordea, Kesko ja TeliaSonera – edustavat mitä houkuttelevinta vakaiden osinko-osakkeiden kärkikaartia. Valinnat ovat erinomaisen hyvin perusteltuja nollakorkojen ympäristössä kevättä kohtia kuljettaessa. Yhtiöiden ennustettavat osinkovirrat voivat myös tarjota kurssitasoille suojaa alkuvuoden karikoilta, analysoi Odenwall.

Ostokohteiden listalta pomppaa silmille Helsingin pörssin merkittävästi Kiina-sidonnaisten yhtiöiden ylipainotus. Konecranes, Cargotec, Valmet ja Kone lukeutuvat Kiinan tahdissa hengittäviin kansainvälistyjiin. Piensijoittajat ovat lapioineet näiden osakkeita salkkuihinsa yhtenä rintamana, ostosormi tärisemättä. Joulukuun kauppatilastojen valossa suomalaiset piensijoittajat eivät pelkää Kiina-riskiä. He kahmivat sitä kylmähermoisesti, lataa Odenwall.

Myydyimpien joukossa vain yksi Kiina-sidonnainen

Joulukuussa moni piensijoittaja kotiutti voitot vuoden 2015 parhaiten tuottaneista osakkeista. Myyntilistan kärkikolmikko – Huhtamäki, Elisa ja Nokian Renkaat – ovat kopio pörssin koko viime vuoden tuottolistan kärjestä. Uskosta Kiina-turbulenssin tilapäisyyteen viestii se, että merkittävästi Kiina-sidonnaisista yhtiöistä ainoastaan Wärtsilää myytiin joulukuussa, summaa Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Joulukuu 2015Joulukuu 2014Muutos ed. Marraskuu 2015Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet665 047 5293,45690 983 369-3,75 %710 448 466         -6,39 %
FIM 226 601 0751,17296 381 689-23,54 %261 484 152       -13,34 %
Nordea1 414 782 5167,341 533 738 381-7,76 %969 207 282         +45,97 %
Pohjola648 930 137 3,36538 033 605+20,61 %474 325 178     +36,81 %
UB55 687 2570,2976 110 153-26,83 %39 356 403     +41,50 %
Yhteensä3 011 048 51415,613 135 248 197-3,96 %2 454 832 481     +22,66 %
OMXH Vaihto (yhteensä)19 286 887 95410017 274 889 804+11,65 %18 131 813 809       +6,37 %
Joulukuu 2015Joulukuu 2014Muutos ed. Marraskuu 2015Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet212 3936,41195 371+8,71 %219 242         -3,12 %
FIM 52 9921,6061 834-14,30 %57 291        -7,50 %
Nordea238 5527,20256 508     -7,00 %187 845    +26,99 %