Osakekauppa joulukuussa: pitkäaikaissäästäjät sekä spekulatiiviset treiderit möivät Nokiaa

• Kauppamäärät kolmanneksen alas viime vuodesta
  • Nokian arvostustasossa huimaa nousua
  • Small- ja mid cap -osakkeita netto-ostetuimpien osakkeiden kärkisijoilla
  • Nokia oli vuoden 2012 netto-ostetuin osake, Wärtsilä netto-myydyin

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski joulukuussa noin 3,2 prosenttia edelliskuuhun verrattuna. Koko pörssin vaihto laski puolestaan 9,5 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat 15,2 prosenttia.  Koko pörssin kauppamäärät sen sijaan laskivat jopa 20,3 prosenttia. Edellisvuoden tasoihin verrattuna koko pörssin kauppamäärät laskivat huimat 35,6 prosenttia. Yksityissijoittajien kaupankäyntiaktiviteetti laski vähemmän, 4,7 prosenttia. Euromääräinen vaihto pörssissä laski 20,4 prosenttia ja yksityissijoittajilla puolestaan nousi 2 prosenttia. Nettomääräisesti yksityissijoittajat möivät joulukuussa osakkeita 102 miljoonalla eurolla.

”Pörssivuosi 2012 päättyi samaan epävarmaan tunnelmaan joka hallitsi kaupankäyntiä koko vuoden. Vaikka Helsingin yleisindeksi vahvistuikin vuoden aikana reilut 10 %, voidaan maailmanlaajuisten poliittisien ongelmien vuoksi vuotta pitää erittäin vaikeana. Epävarmuus näkyi varsinkin yksityissijoittajien kaupankäyntiaktiivisuudessa, jossa nähtiin huima lasku viime vuoteen verrattuna. Joulukuussa muiden kuukausien tapaan koko pörssin kauppamäärät laskivat huimasti”, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall toteaa.

”Nokian osakkeenomistajilla oli joulukuussa kuitenkin syytä iloita. Arvostustaso nousi kuukauden puolivälissä yli kolmen euron, joka on yli tuplasti korkeampi taso missä liikuttiin puoli vuotta sitten. Pitää kuitenkin todeta, että arvostustaso on pitkän matkan päässä neljästä eurosta, jossa se oli vuoden alkaessa”, Odenwall jatkaa.

Fortum ostetuin, Nokia myydyin

Online-välittäjien kautta ostettiin joulukuussa nettomääräisesi selvästi eniten Fortumin ja seuraavaksi eniten Outotecin osakkeita. Nettomääräisesti myydyimpien listan kärjestä löytyy Nokia, Wärtsilä ja Kesko.

”Fortum löytyy joulukuussa marraskuun tapaan netto-ostetuimpien osakkeiden kärkisijalta. Vaikka kurssi on koko joulukuun ajan pysynyt samoilla tasoilla, houkuttelee kevään suuret osinko-odotukset yksityissijoittajia ostolaidalle. Mielenkiintoista netto-ostetuimpien osakkeiden tilastoissa on se, että tällä kertaa myös small- ja mid cap -osakkeita, kuten Biotie, Tikkurila ja Aktia, löytyy kärkisijoilta”, Odenwall toteaa.

”Nokia oli kuukauden nettomyydyin osake.  Yhtiön omistajissa on kahdentyyppisiä sijoittajia - pitkäaikaissäästäjiä, jotka istuvat isojen tappioiden päällä sekä spekulatiivisia treidereitä, jotka ovat käyttäneet hyväksi viime vuoden voimakkaita kurssiliikkeitä. Molemmat ryhmät ovat operoineet joulukuussa myyntilaidalla. Joulukuun myyntipaineesta huolimatta Nokia oli kuitenkin koko vuoden 340 miljoonan euron netto-ostoilla ylivoimaisesti ostetuin osake yksityissijoittajien piireissä. Joulukuussa nettomääräisesti toiseksi eniten myydyin osake Wärtsilä oli taas yksityissijoittajien piireissä koko vuoden myydyin osake 142 miljoonan euron nettomyynneillään”, Odenwall jatkaa.

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank

Joulukuu 2012Joulukuu 2011Muutos ed. Marraskuu 2012Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet574 778 5684,97516 183 82711,35 %618 162 415-7,02 %
Nordea893 331 7407,73780 988 93614,38 %909 401 709-1,77 %
UB39 088 1310,3482 014 326-52,34 %45 341 671-13,79 %
FIM Pankki239 700 0982,07305 568 455-21,56 %231 781 8493,42 %
Saxo Privatbank424 5210,0027 709 090-98,47 %682 214-37,77 %
Yhteensä1 747 323 05815,121 712 464 6352,04 %1 805 369 858-3,22 %
OMXH Vaihto (yhteensä)11 558 890 011100,0014 523 921 650-20,41 %12 767 654 631-9,47 %
Joulukuu 2012Joulukuu 2011Muutos ed. Marraskuu 2012Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet151 0227,43152 985-1,28 %184 625-18,20 %
Nordea169 5398,35152 36511,27 %194 200-12,70 %
UB5 6990,2813 878-58,94 %7 032-18,96 %
FIM Pankki43 1252,1263 976-32,59 %49 621-13,09 %
Saxo Privatbank1390,014 475-96,89 %177-21,47 %
Yhteensä369 52418,19387 679-4,68 %43 5655-15,18 %
OMXH Kaupat (yhteensä)2 031 556100,003 155 772-35,62 %2 549 926-20,33 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – joulukuu 2012

YhtiöNordnetUBFIMSaxoNordeaYhteensä
Nokia64 10078910 2638858 019133 259
Fortum10 2803622 9666013 44627 114
Metso8 1448482 56049 01020 566
Outokumpu8 2713193 4200 5 91217 922
Nokian Renkaat4 9246342 39735 59413 552

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – joulukuu 2012

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
Fortum22 862 263Nokia-41 065 699
Outotec5 270 764Wärtsilä-20 291 900
Telia Sonera5 045 648Kesko B-10 672 717
Biotie4 461 789Kone B-8 949 405
Aktia R2 931 494Nordea-8 379 308
Sanoma2 876 130Nokian Renkaat-6 467 462
Metso2 798 321Orion B-6 086 209
Neste1 833 744Stora Enso R-5 976 039
Tikkurila1 432 715Konecranes-5 336 100
Stockmann B1 399 641Kemira-4 416 083

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
niklas.odenwall@nordnet.fi

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 445,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.