Osakekauppa kesäkuussa: Piensijoittaja ei säikähtänyt Brexitiä

Helsingin pörssi joutui kesäkuussa vuoristorataan. Suomalaiset piensijoittajat rynnivät voimalla ostolaidalle romahdusmaanantaina, mutta koko kesäkuun tasolla osakepaino keveni 38,2 miljoonalla eurolla. Turbulenssin keskiössä olevat finanssisektori ja metsäyhtiöt nousivat kuun ostetuimpien listalle.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto kasvoi kesäkuussa 5,9 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto kohosi 6,7 prosenttia vuodentakaisesta kesäkuusta. Online-välittäjien kauppamäärät paisuivat edelliskuusta euromääräisesti 31,6 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät nousivat euroissa 15,6 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät piristyivät 17,8 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 24,9 prosenttia viime vuoden kesäkuuta enemmän. Koko pörssin kappalemääräiset kaupat laskivat viime kuusta 3,9 prosenttia. Yksityissijoittajilla kasvua oli 2,2 prosenttia.

Nordeasta tuli ylivoimainen ostosuosikki

-       Piensijoittajien keskuudessa vahvana osinko-osakkeena profiloitunut Nordea kohosi kesäkuussa ylivoimaiseksi suosikiksi 44,5 miljoonan euron netto-ostoilla. Nordnetin suomalaisasiakkaiden joukossa Nordea on jo eri salkuilla mitattuna kolmanneksi omistetuin osake. Yli kahdeksan prosentin osinkotuotto houkuttaa. Moni näkee tuoton ja riskin välisen suhteen olevan kohdillaan huolimatta pankkisektorin turbulenssista, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

-       Piensijoittaja ei säikähtänyt Brexitiä. Kesäkuun kymmenen ostetuimman osakkeen listalta löytyvät käytännössä kaikki merkittävästi turbulenssiin kytkeytyvät toimialat. Finanssisektorilta kahmittiin Nordean lisäksi Sampoa ja metsäsektorilta lisättiin jokaista varteenotettavaa yhtiötä eli Metsä Boardia, Stora Ensoa ja UPM:ä. Myös yksittäisistä yhtiöistä voimakkaasti brittisidonnainen Raisio oli kesäkuussa selvästi netto-ostettu osake, jatkaa Odenwall.

Myyntilaidalle päätyivät pesuveden kestäneet yhtiöt

-       Kesäkuussa osakepainoa kevennettiin erityisesti yhtiöissä, joiden osakkeet kestivät suhteellisen hyvin yleisen markkinaturbulenssin. Huimalla marginaalilla kuukauden nettomyydyimmäksi yhtiöksi päätyi Fortum, jonka osakekurssi on toipunut viime vuoden pahimmasta täräyksestä. Useimpia nettomyytyjä yhtiöitä leimaa vahva kansainvälinen menestystarina ja viime vuosien voimakas kurssinousu. Oletettavasti piensijoittajat siirsivät romahdusmaanantaina sijoituksiaan parhaiten kehittyneistä omistuksistaan ”alekoriin” pudonneisiin osakkeisiin, analysoi Odenwall.

Kesäkuun viimeistä viikkoa leimasi ostobuumi

-       Brexit-äänestyksen jälkeisellä kesäkuun viimeisellä viikolla Nordnetin kautta osakekauppaa käyvät suomalaiset piensijoittajat kokivat varsinaisen ostobuumin. Päivätasolla tarkasteltuna kesäkuun viisi viimeisintä kaupankäyntipäivää olivat eri piensijoittajilla mitattuna poikkeuksetta voimakkaasti ostopainotteisia. Toisin sanoen osakkeita pörssipäivän aikana ostaneita oli kuukauden lopussa päivätasolla poikkeuksetta selvästi myyneitä enemmän, sanoo Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Kesäkuu 2016Kesäkuu 2015Muutos ed. Toukokuu 2016Muutos ed.
VälittäjäVaihto   (EUR)%Vaihto   (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet711 752 7803,41546 141 888+30.32 %525 861 082+35,35 %
FIM 234 707 7051,13257 113 062-8,71 %210 199 474+11,66 %
Nordea1 153 814 3755,531 358 813 729-15,09 %770 035 376   +49,84   %
Pohjola530 912 472 2,55348 544 429+52,32 %507 280 866+4,66 %
UB63 957 2010,3135 012 730+82,67 %34 010 099+88,05 %
Yhteensä2 695 144 53312,932 545 625 838+5,87 %2 047 386 897+31,64 %
OMXH Vaihto (yhteensä)20 847 427 49410019 534 790 361+6,72 %18 041 972 917+15,55 %
Kesäkuu   2016Kesäkuu   2015Muutos ed. Toukokuu   2016Muutos ed.
VälittäjäKaupat   (kpl)%Kaupat   (kpl)vuoteenKaupat   (kpl)kuukauteen
Nordnet207 9825,72151 597+37,19 %160 453         +29,62 %
FIM 57 1571,5742 834+33,44 %49 663         -13,75 %
Nordea200 7655,52205 775       -2,43 %155 078     +32,69 %