Osakekauppa lokakuussa: Pelko sai liikettä salkkuihin

Yksityissijoittajat eivät oikein osanneet päättää, pitäisikö osakkeita ostaa vai myydä, kun volatiliteetti teki paluuta markkinoille pidemmän aikaa jatkuneen hiljaiselon jälkeen. Nettomyyntejä tehtiin lokakuussa 4,8 miljoonalla eurolla, joten ostoja ja myyntejä tehtiin lähes tasamäärin.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto kasvoi lokakuussa 30,0 % prosenttia edelliskuukauteen nähden. Koko pörssin vaihto piristyi maltillisemmin, 8,4 % prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät nousivat syyskuusta 35,0 prosenttia, ja koko pörssin tasolla peräti 41,4 prosenttia.

Edellisvuoden lokakuuhun verrattuna koko markkinapaikan kauppamäärät kasvoivat 20,9 prosenttia, ja yksityissijoittajien osalta 2,9 prosenttia. Koko pörssin euromääräinen vaihto nousi vuoden takaisesta 27,8 prosenttia, ja yksityissijoittajienkin osalta 7,5 prosenttia.

- Nordnetin asiakkaat olivat muita yksityissijoittajia enemmän ostojen kannalla, sillä ostajia oli liikkeellä noin puolitoistakertainen määrä myyjiin verrattuna, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall kertoo.

Nokian Renkaat nousee vauhdilla Nordnetin omistetuimpien osakkeiden listalla

Lokakuussa online-välittäjien nettomääräisesti ostetuimmaksi osakkeeksi kiilasi Stora Enso R ja myydyimmäksi UPM Kymmene. Seuraavaksi ostetuimpia olivat Kone B ja Outokumpu, ja myydyimpien päässä kärkeä pitivät seuraavina Orion B ja Neste Oil.

- Kuukauden loppupuolella hyvän tuloksen julkistanut Stora Enso oli myös Nordnetin asiakkaiden mieleen, sillä osakkeella kauppaa käyneistä tileistä yli 90 % toimi ostajan roolissa. Noin puolet Stora Enso -kaupankävijöistä teki myös myyntejä, mikä tarkoittaa osakkeen kiinnostaneen tulosjulkistuksen jälkeen myös lyhyemmällä aikajänteellä sijoittavia tradereitä, Odenwall toteaa.

- Yksityissijoittajien myydyimmäksi osakkeeksi päätyi ostetuimman kilpakumppani UPM Kymmene, jonka painoa kevennettiin myös Nordnetin kautta. Noin 60 % euromääräisestä vaihdosta syntyi myyntitoimeksiantojen seurauksena, Odenwall jatkaa.

- Nokian Renkaat imee uusia omistajia hengästyttävällä tahdilla. Yhtiö sai lokakuussa reilut 900 uutta omistajaa pelkästään Nordnetissä. Tahdin jatkuessa samana osake nousee ensi kuussa Nordnetin suomalaisten asiakkaiden neljänneksi omistetuimmaksi osakkeeksi Telia Soneran ohi, Odenwall sanoo.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank)

Lokakuu 2014 Lokakuu 2013Muutos ed. Syyskuu 2014Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet863 998 1163,57932 320 317-7,33 %626 993 75737,80 %
Nordea1 877 652 5467,761 593 845 49717,81 %1 466 542 62928,03 %
UB84 124 3230,3555 677 65251,09 %36 676 144129,37 %
FIM Pankki396 826 6861,64415 281 761-4,44 %348 216 77613,96 %
Saxo Privatbank 0,00839 903-100,00 %     -
Yhteensä3 222 601 67113,322 997 965 1307,49 %2 478 429 30530,03 %
OMXH Vaihto (yhteensä)24 189 904 02110018 928 067 93627,80 %22 318 479 2008,39 %

Lokakuu 2014 Lokakuu 2013Muutos ed. Syyskuu 2014Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet237 3566,06248 541-4,50 %178 56932,92 %
Nordea282 5117,22264 8656,66 %201 17740,43 %
UB10 4050,277 49438,84 %5 41092,33 %
FIM 76 4621,9568 62611,42 %64 25119,01 %
Saxo Privatbank 0,00164-100,00 %      -
Yhteensä606 73415,50589 6902,89 %449 40735,01 %
OMXH Kaupat (yhteensä)3 915 5121003 239 90620,85 %2 768 93641,41 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – lokakuu 2014 (*

NordnetUBFIMSaxo PrivatbankNordeaYhteensä
Nokia26 8811 7290031 85360 463
Outokumpu23 6534960013 27137 420
Nokian Renkaat14 2721760014 62729 075
Cargotec14 4026150010 24225 259
UPM Kymmene10 8995670012 21023 676

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – lokakuu 2014 (*

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
Stora Enso R12 641 609UPM Kymmene-13 721 758
Kone B12 592 735Orion B-12 136 018
Outokumpu10 787 323Neste Oil-10 751 434
Metso9 262 547Fortum-10 035 440
Nokian Renkaat8 297 361Vacon-5 978 401
Elisa5 893 810Nordea Bank-4 405 762
YIT5 363 297Nokia-3 503 597
Outotec4 240 950Konecranes-3 329 649
Tikkurila1 844 135Kemira-3 323 790
Sanoma1 800 461Kesko B-2 501 877

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

(* ei sisällä suurten ja OMXH25-indeksiin kuuluvien yhtiöiden osakkeiden kauppoja FIMin osalta 24.3. lähtien

Nordnet is a Nordic online bank with about 501,300 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm.
Visit us at
www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi