Osakekauppa lokakuussa: Piensijoittajat kotiuttivat pikavoitot

Suomalaiset piensijoittajat ehtivät lisätä osakepainoaan elo-syyskuun kurssinotkahduksessa yhteensä 151 miljoonalla eurolla. Lokakuussa yleinen pörssikehitys oli voimakkaan positiivista, ja piensijoittajat päättivät nostaa lohen veneeseen. Kuukauden nettomyynnit ylsivät jopa 68,4 miljoonaan euroon.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski lokakuussa 1,6 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto putosi vuodentakaisesta lokakuusta jopa 6,5 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät kasvoivat kuitenkin edelliskuusta euromääräisesti 56,6 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät kasvoivat 16,8 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät laskivat 4,0 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 12,7 prosenttia viime vuoden lokakuuta vähemmän. Koko pörssissä kauppamäärät nousivat viime kuusta 5,7 prosenttia. Yksityissijoittajilla kasvua oli 9,6 prosenttia.

Fortumia tankattu neljässä kuukaudessa lisää 262 miljoonalla eurolla

Fennovoima-episodin huomioiden sijoittajakansa ei pelkää venäläistä rulettia. Fortum oli lokakuussakin suomalaisten piensijoittajien kuukauden ylivoimaisesti netto-ostetuin osake, nyt jo neljättä kuukautta putkeen. Fortumissa erityisen kiinnostavaa on liki kymmeneen prosenttiin kohonnut osinkotuotto. Yhtiö lähestyy jo Nokiaa omistetuimpana suomalaisosakkeena. Nordnetin kautta kauppaa käyvien suomalaisasiakkaiden keskuudessa Nokian omistajia on eri salkuilla mitattuna enää reilut kymmenen prosenttia Fortumia enemmän. Vuosi sitten Nokia-omistajien määrä oli liki kaksinkertainen Fortumiin verrattuna. Nykytahdilla valta vaihtuu listakärjessä vuodenvaihteen tienoilla, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Osavuosikauden alisuorittajia ostettiin tulosdipeistä, kurssinousijoita kevennettiin

Meneillään olevan Q3-tuloskauden avanneet huterimmat tulosjulkistajat palkittiin lukuisin ostotoimeksiannoin. Tuoreista osavuosiraporteistaan luisuun lähteneitä Nordeaa, Outotecia, Orionia ja Keskoa tankattiin yhteenlaskettuna yli 50 miljoonalla eurolla lisää. Ostetuimpien listalle nousi myös TeliaSonera, joka sai lokakuussa näkyvyyttä ja tönäisyn alamäkeen epäilyistä koskien teleoperaattorin Euraasian-yksikön liiketoimien todellista luonnetta. Vallitsevassa nollakorkomarkkinassa nyrkkisääntö näyttää olevan, että kurssikäyrän takapakki on ostopaikka, analysoi Odenwall.

Siinä missä syöksylaskijat nähtiin ostokohteina, koettiin lokakuun vahvimmat myyntikohteina. Kuukauden parhaiten tuottaneita Nokian Renkaita, Outokumpua, Elisaa, UPM-Kymmeneä, Huhtamäkeä ja Cargotecia myytiin kaksin käsin. Erityisesti Outokummussa voidaan puhua voittojen kotiuttamisesta, sillä osakkeen liki 50 prosentin kuukausituotto antoi myötätuulta niille piensijoittajille, jotka netto-ostivat osaketta syyskuussa 37 miljoonalla eurolla, jatkaa Odenwall.

Wahlroosin finanssikohteista Nordeaa ostetaan, Sampoa myydään

Sammon osake on pitänyt syksyn edetessä pintansa selvästi Nordeaa paremmin, vaikka yhtiöt ovat kytköksessä osakkuusyhtiörakenteessa. Syyskuussa piensijoittajat tankkasivat Nordeaa ja myivät Sampoa. Sama ilmiö jatkui myös lokakuussa. Nordea oli kuukauden toiseksi ostetuin ja Sampo kahdeksanneksi myydyin. Finanssitoimijoiden eri tahtiin kehittyneet osaketuotot houkuttelevat sijoittamaan nyt suoraan Nordeaan, sillä Sammon nykyisellä kurssitasolla sen vakuutustoimintojen hintalappu aiheuttaa huimausta, toteaa Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Lokakuu 2015Lokakuu 2014Muutos ed. Syyskuu 2015Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet873 793 3963,86863 998 116+1,13 %679 921 216+28,51 %
FIM 346 547 3971,53 396 826 686-12.57 %300 827 989+15,20 %
Nordea1 375 8114186,081 877 652546-26,73 %978 646 265+40,58 %
Pohjola1 174 817 871 5,19650 544 765+80,59 %439 066 708+167,57 %
UB41 173 3510,1884 124 434-51,06 %35 884 135+14,74 %
Yhteensä3 812 143 43316,843 873 146 547-1,58 %2 434 346313+56,60 %
OMXH Vaihto (yhteensä)22 626 74644510024 189 904021-6,46 %19 373 698968+16,79 %
Lokakuu 2015Lokakuu 2014Muutos ed. Syyskuu 2015Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet240 2436,39237 356+1,21 %217 149+10,64 %
FIM 71 6541,9176 462-6,29 %61 281+16,93 %
Nordea203 1645,40282 511 -28,09 %191 162+6,28 %