Osakekauppa maaliskuussa: joukkopako Kiina-osakkeista

Kiina-sidonnaisten osakkeiden viimeaikainen vahva vire sai piensijoittajat keventämään omistuksiaan reippaalla kädellä. Maaliskuun kymmenestä nettomyydyimmästä osakkeesta jopa kuusi on Kiina-yhtiöitä. Kaikkiaan piensijoittajat pudottivat osakepainoa kuukaudessa peräti 144 miljoonalla eurolla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto putosi maaliskuussa 27,8 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto laski 25,8 prosenttia vuodentakaisesta maaliskuusta. Online-välittäjien kauppamäärät vähenivät edelliskuusta euromääräisesti 6,4 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät notkahtivat 17,2 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 2,0 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 11,8 prosenttia viime vuoden maaliskuuta vähemmän. Koko pörssin kauppamäärät supistuivat viime kuusta 21,0 prosenttia. Yksityissijoittajilla lasku oli 18,3 prosenttia.

Kiina-osakkeiden kurssipomppu toi tungoksen myyntilaidalle

-       Viimeisten 12 kuukauden aikana Helsingin pörssin investointihyödykkeiden valmistajat ovat kärsineet merkittävällä tavalla Kiinan talouskasvuennusteiden heikentymisestä. Viime aikoina osakkeet ovat kuitenkin loikanneet ylöspäin silmiinpistävästi, kun viestit Kiinan taloudesta ovat osoittaneet pikemminkin hallittuun kuin hallitsemattomaan laskusuhdanteeseen. Moni on kotiuttanut pikavoitot alkuvuonna ostetuista osakkeista. Toisaalta osa on huokaissut helpotuksesta ja rajannut Kiina-riskiään. Kuukauden kymmenen nettomyydyimmän kärjestä Kone, Outokumpu, Metso, Wärtsilä, Outotec ja SSAB voidaan laskea liiketoimintojensa suhteen merkittävästi Kiina-sidonnaisiksi, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Koneen osakkeesta otettiin voitot kotiin, epäsuosio jäänee tilapäiseksi

-       Maaliskuussa vain muutaman prosentin päähän kaikkien aikojen kurssiennätyksestään noussut Kone oli kuukauden ylivoimaisesti nettomyydyin osake piensijoittajien keskuudessa. Koneen osaketta sysättiin myyntilaitaan liki 50 miljoonalla eurolla nettomääräisesti, jolloin luvussa ovat mukana myös kaikki osaketta ostaneet piensijoittajat. Koneeseen kohdistuneen myyntiaallon suuruutta kuvastaa se, että hissivalmistajan osaketta kevennettiin kaksi kertaa suuremmalla euromäärällä kuin kuukauden aikana lisättiin kymmentä netto-ostetuinta osaketta yhteensä. Lähes joka ikinen asiakas on myynyt Koneensa voitolla, sillä osakekurssin hipoessa ennätyksiään yhtiötä ei ole juuri koskaan voinut hankkia nykytasoa kalliimmalla, jatkaa Odenwall.

Revenio Group loikkasi ostetuimpien kärkikamppailuun

-       Helsingin pörssin pienyhtiöiden viime vuosien ehdottomiin kurssiraketteihin lukeutuva Revenio Group tiedotti maaliskuun jälkipuoliskolla haasteista keihäänkärkituotteensa myyntiluvan saamisessa Yhdysvaltain markkinoille. Osakekurssin voimakas pudotus sai piensijoittajat laumalla liikenteeseen, ja kokoluokkaansa nähden Revenio Group kiipesi kuukausitasolla täysin poikkeuksellisesti piensijoittajien keskuudessa kaikkien pörssi-osakkeiden neljänneksi netto-ostetuimmaksi. Piensijoittajien omistetuimpien osakkeiden listalla Revenio Group haastaa ykkössijaa hallitsevan Bittiumin kokoluokassaan tällä tahdilla huhtikuussa, analysoi Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi
Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Maaliskuu   2016Maaliskuu 2015Muutos ed. Helmikuu 2016Muutos ed.
VälittäjäVaihto   (EUR)%Vaihto   (EUR)vuoteenVaihto   (EUR)kuukauteen
Nordnet706 071 3093,641 066 481 549-33,79 %825 665 961-14,48 %
FIM 263 616 4881,36539 061 379-51,10 %241 538 030+9,14 %
Nordea1 317 635 0646,802 567 376 347-48,68 %1 282 544 525      +2,74   %
Pohjola579 144 362 2,99787 544 537-26,46 %708 474 864-18.25 %
UB26 104 2440,13111 290 215-76,54 %31 944 895-18,28 %
Yhteensä2 892 571 46714,924 005 272 478-27,78 %3 090 168 275-6,39 %
OMXH Vaihto (yhteensä)19 375 286 09910026 114 329 512-25,81 %23 393 439 074-17,18 %
Maaliskuu 2016Maaliskuu 2015Muutos ed. Helmikuu 2016Muutos ed.
VälittäjäKaupat   (kpl)%Kaupat   (kpl)vuoteenKaupat   (kpl)kuukauteen
Nordnet214 2846,19237 330-9,71 %259 098     -17,30   %
FIM 60 2921,7476 716-21,41 %61 086       -1,30   %
Nordea196 1395,67267 355     -26,64 %244 466-19,77 %