Osakekauppa maaliskuussa: Kurssilasku ajoi piensijoittajat Nokia-ostoksille

Piensijoittajat käyttivät ostotilaisuudet hyväkseen pörssikurssien laskiessa Japanin ja Lähi-idän kriisien seurauksena. Maaliskuussa he jatkoivat koko alkuvuoden kestäneitä netto-ostojaan. Osakkeita tankattiin Nordnetin tilastojen mukaan yli 37 milj. eurolla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnetin, Nordean, UB:n, FIMin, Saxo E*Bankin) kautta tehtyjen osakekauppojen sekä euromääräinen että kappalemääräinen vaihto laski 20,3% edelliskuusta.Vaihto päätyi 3 730 milj. euroon ja kauppoja tehtiin 521 521kappaletta.Näin ollen osakekaupassa palattiin normaalimmalle uralle helmikuun poikkeuksellisen vilkkaan aktiviteetin jälkeen.

”Osinkosesonki ja voimakkaat kurssiliikkeet ovat ajaneet piensijoittajat ostoksille. Nokiaa tankattiin reilusti kurssilaskun jälkeen osittain myös kovan osinkotuoton takia. Maaliskuun 53 milj. euron netto-ostot nostivat Nokian takaisin koko alkuvuoden ostetuimpien osakkeiden joukkoon. Talouskasvusta ja korkotason noususta hyötyvää Nordeaa on päätynyt  useampaankin salkkuun. Sijoittajat näkevät tilapäisen kurssilaskun mahdollisuutena ja ostavat hyviä osingonmaksajia kautta linjan. Vielä jatkuva osinkokausi tekee keväästä mielenkiintoisen, sillä useat yhtiöt maksavat selvästi yli viiden prosentin tuottoa”, Nordnet Suomen arvopaperinvälityksen johtaja Nuutti Hartikainen sanoo.

Myyntipuolta dominoivat Kone, UPM, Fortum ja Neste, jotka kaikki ovat nousseet voimakkaasti kuukauden aikana.

”Sijoittajien mielestä kuukauden aikana saatu kurssinousu ja osinkojen irtoamiset antoivat aihetta osakkeiden myynteihin. Saavutetut voitot halutaan kuitata kotiin näin epävarmoina aikoina.”, Hartikainen toteaa.

Takana vaiherikas vuosineljännes

Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta käytiin tuttuun tapaan eniten kauppaa Nokialla, Helsingin pörssin kestosuosikilla. Seuraavaksi eniten kauppaa käytiin Wärtsilän, Fortumin, Sammon ja Metson osakkeilla. Viiden kärjen yhteenlaskettu osuus kaikista online-välittäjien kaupoista oli vähän yli 33 %.

”Ensimmäinen vuosineljännes päättyi positiivisiin markkinatunnelmiin. Yksityissijoittajien alkuvuoden netto-ostot ylittävät jo yli 260 milj.euroa. Yritysjohtojen lausunnot yhtiökokouskatsauksissa viestivät maltillisen kasvun jatkumisesta. EKP:n vihjailu lähestyvästä koronnostosta aiheutti rahamarkkinakorkoihin selvää nousua. Sijoittajat tulkitsivat signaalin kuitenkin lopulta positiiviseksi, sillä korkotason nosto saattaa viestiä samanaikaisesti myös asteittain vahvistuvasta talouskasvusta.”, Nordnet Suomen arvopaperinvälityksen johtaja Nuutti Hartikainen sanoo.

Lisätietoja antaa:
Nordnet Suomen arvopaperinvälityksen johtaja Nuutti Hartikainen,p. 09- 6817 8499, 050-380 3805

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjille Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo E*Bank

Maaliskuu 2011Maaliskuu 2010Muutos ed. Helmikuu 2011Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet990 263 6233,571 269 503 545-22,00%     1 347 941 717-26,54%
Nordea1 630 622 6045,881 668 959 674-2,30%2 037 926 927-19,99%
UB97 800 7880,35215 614 480-54,64%107 740 063-9,23%
FIM 888 499 9823,20985 279 152-9,82%1 060 655 281-16,23%
Saxo E*Bank123 256 8310,4444 560 485176,61%  126 861 018- 2,84%
Yhteensä3 730 443 82813,454 183 917 336-10,84%    4 681 125 006-20,31%
OMXH Vaihto (yhteensä)27 733 769 696100,0027 320 682 844 1,51%32 411 318 944-14,43%
Maaliskuu 2011Maaliskuu 2010Muutos ed. Helmikuu 2011Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet199 7195,62217 672-8,25%241 112-17,17%
Nordea199 3085,61189 3065,28%276 309-27,87%
UB11 0390,3115 132-27,05%9 18220,22%
FIM 96 6652,7277 91324,07%  113 437-14,79%
Saxo E*Bank14 7900,424 499 228,74%14 0185,51%
Yhteensä521 52114,69504 5223,37%654 058-20,26%
OMXH Kaupat (yhteensä)3 550 984100,002 805 16026,59%3 691 002-3,79%

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – maaliskuu 2011

YhtiöNordnetUBFIMSaxo E*BankNordeaYhteensä
Nokia34 52293110 1621 90827 63675 159
Wärtsilä9 8665217 6375819 33727 942
Fortum6 3669686 998 3 0199 76927 120
Sampo7 8835546 5971 1487 32723 509
Metso7 4703005 0437656 86620 444

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta - maaliskuu 2011

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
Nokia52 931 866Kone- 16 754 504
Nordea16 805 721UPM- 15 315 263
Sanoma10 529 801Fortum- 12 844 594
Wärtsilä6 106 072Neste Oil- 12 311 992
Talvivaara5 745 961Sampo- 11 136 449
Tieto5 426 387Kemira- 8 500 432
Tikkurila5 212 902Outotec- 5 895 065
TeliaSonera3 842 483Nokian Renkaat- 5 765 090
Outokumpu3 742 522YIT- 3 150 918
Konecranes3 579 854Cargotec- 3 019 802

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 360,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at
www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.