Osakekauppa maaliskuussa: osinkonälkä laantumaan päin

Yksityissijoittajien into ostaa kovia osinkotuottoprosentteja tarjoavia osakkeita laantui osinkojen irrotessa. Netto-ostoja tehtiin maaliskuussa yhteensä 48,2 miljoonalla eurolla. Nokia palasi netto-ostetuimmaksi osakkeeksi puolen vuoden tauon jälkeen.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski maaliskuussa 11,7 prosenttia helmikuuhun verrattuna. Koko pörssin vaihto laski hieman vähemmän, 5,0 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat 8,8 prosenttia ja koko pörssin kauppamäärät 6,3 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukauteen nähden koko pörssin kauppamäärät laskivat 26,7 prosenttia. Yksityissijoittajien kaupankäyntiaktiviteetti puolestaan laski 13,4 prosenttia. Koko pörssin euromääräinen vaihto laski 26,9 prosenttia, ja yksityissijoittajien osalta laskua kertyi 19,8 prosenttia. Pääsiäisen sijoittuessa maaliskuulle kauppapäiviä oli pari viime vuotta vähemmän.

-Jonkin verran edelliskuukautta alhaisempaan ostointoon vaikutti varmasti myös Talvivaaran annissa kerättävä huomattava pääoma. Moni piensijoittaja on joutunut tekemään valinnan osakeostojen ja Talvivaaran uusmerkinnän välillä, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall analysoi.

-Klassiset osinkopaperit kiinnostivat edelleen, mutta kovin ostokiima on hellittänyt epävarmuuden levitessä markkinoille Kyproksen pankkikriisin ja Italian vaalien vanavedessä sekä osinkojen irtoamisten käynnistyessä. Rahojen kilahtaessa tilille moni pitkäjänteinen sijoittaja miettii hetken, miten sijoittaa osinkonsa uudelleen, Odenwall jatkaa.

Nokia ostetuin, Sampo myydyin

Online-välittäjien kautta ostettiin maaliskuussa nettomääräisesi eniten Nokian ja seuraavaksi eniten Outotecin ja Nordean osakkeita. Nettomääräisesti myydyimpien listan kärjestä löytyy Sampo, Wärtsilä ja TeliaSonera.

-Sijoittajien usko Nokiaan jatkui Euro Stoxx 50 -indeksistä putoamisesta ja Intian vero-ongelmista huolimatta. Outotecin kohdalla oltiin ostolaidalla, kun ennakoitiin positiivista virettä kuun lopussa tapahtuneen splitin jälkeen, Odenwall toteaa.

-Nettomyydyimpien listalta löytyy kirjava kolmikko Sampo, Wärtsilä ja TeliaSonera. Sampon kohdalla nähtiin kaikkien aikojen ylin kurssitaso, ja osa sijoittajista varmasti kotiutti voittoja kurssinousun kautta ennen osingon irtoamista, Odenwall jatkaa.

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank

Maaliskuu 2013Maaliskuu 2012Muutos ed. Helmikuu 2013Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet691 914 4724,27781 126 756-11,42 %803 679 934-13,91 %
Nordea1 117 003 6156,901 273 332 063-12,28 %1 180 659 059-5,39 %
UB52 744 0840,3390 458 155-41,69 %72 665 810-27,42 %
FIM Pankki247 109 6441,53473 901 383-47,86 %331 426 313-25,44 %
Saxo Privatbank444 8300,0010 146 972-95,62 %382 16916,40 %
Yhteensä2 109 216 64413,022 628 965 329-19,77 %2 388 813 285-11,70 %
OMXH Vaihto (yhteensä)16 195 860 7066,9222 151 269 800-26,89 %17 055 058 406-5,04 %
Maaliskuu 2013Maaliskuu 2012Muutos ed. Helmikuu 2013Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet195 9516,90205 548-4,67 %210 648-6,98 %
Nordea198 4086,99211 327-6,11 %212 511-6,64 %
UB8 2300,2912 700-35,20 %9 834-16,31 %
FIM Pankki48 9321,7289 780-45,50 %62 333-21,50 %
Saxo Privatbank1490,012 235-93,33 %12123,14 %
Yhteensä451 67015,90521 590-13,41 %495 447-8,84 %
OMXH Kaupat (yhteensä)2 839 8661003 875 756-26,73 %3 031 706-6,33 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – maaliskuu 2013

NordnetUBFIM PankkiSaxo PrivatbankNordeaYhteensä
Nokia36 7731 0186 0736326 34670 273
Talvivaara16 9511095 701212 31635 079
Fortum12 3684202 3991113 76528 963
Metso10 2686252 09377 64020 633
Outokumpu9 0644641 29307 25818 079

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – maaliskuu 2013

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
Nokia58 766 072Sampo-21 150 888
Outotec16 670 565Wärtsilä-13 965 364
Nordea15 503 028TeliaSonera-10 702 071
Metso13 297 839Kone B-7 501 519
UPM-Kymmene9 461 183Orion B-6 863 485
Elisa6 293 222Fortum-5 750 643
Outokumpu4 490 140Cargotec-4 005 461
YIT3 936 942Stora Enso R-3 690 252
Nokian Renkaat3 483 998Huhtamäki-3 674 727
Citycon3 471 243Orion A-3 080 158

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, 358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 445,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.