Osakekauppa maaliskuussa: Venäjä-yhtiöitä ja Nallen kultamunia lapioitiin salkkuihin, Outokumpu-sijoittajat pokkasivat EU:lle

Venäjän rupla vahvistui maaliskuun aikana kymmenen prosenttia suhteessa euroon. Piensijoittajat päättivät tankata kaikista Helsingin pörssin osakkeista eniten kahta voimakkaasti itäsidonnaista yhtiötä, Fortumia ja YIT:ä. Sen sijaan alkuvuoden kurssiraketti Nokian Renkaita kevennettiin laajalla rintamalla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto nousi maaliskuussa 39,7 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto kasvoi vuodentakaisesta maaliskuusta 29,6 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät nousivat edelliskuukaudesta 19,0 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät kasvoivat hieman vähemmän, 17,9 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppamäärät kasvoivat 2,1 prosenttia, mutta yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 9,6 prosenttia viimevuotista vähemmän. Koko pörssin kauppamäärät kasvoivat helmikuusta 2,5 prosenttia. Yksityissijoittajien osalta laskua oli 5,9 prosenttia.

Takana pikavoittojen kuukausi

- Maaliskuun alussa Outokummun osakkeeseen tarttui vahva noste, kun EU:n suunnitelmat rajoittaa tullien avulla ruostumattoman teräksen polkumyyntiä Kiinasta ja Taiwanista tulivat päivänvaloon. Outokumpu päätyi maaliskuussa sekä piensijoittajien vaihdetuimmaksi että nettomyydyimmäksi osakkeeksi 20 prosentin kuukausinousun jälkeen. Myös Keskosta tyrkyllä ollut pikavoitto sai useat sijoittajat nostamaan kädet pystyyn osakkeen kohottua kuun puolivälissä julkaistun Anttila-divestoinnin jälkeen 15 prosenttia. Keskon vaihdetumpi B-osake oli maaliskuun neljänneksi nettomyydyin, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

- Maaliskuun nettomyydyimpien listan yleiskuvassa piensijoittajat kevensivät osakkeita, jotka ovat kehittyneet viime aikoina erityisen hyvin. Toiseksi nettomyydyin Nokian Renkaat on vahvistunut vuoden alusta 39 prosenttia. Kolmanneksi nettomyydyin UPM-Kymmene ja yhdeksänneksi nettomyydyin Neste noteerataan tällä hetkellä monivuotisiin huippuihinsa. Nettomyydyimpien sijaluvut 7–8 kuuluvat maaliskuun osalta Wärtsilälle ja Valmetille, joiden osakekurssit ovat parhaillaan käytännössä kaikkien aikojen huipputasoillaan, jatkaa Odenwall.

Venäjä-yhtiöitä ja Nallen kultamunia

Maaliskuussa online-välittäjien nettomääräisesti ostetuin osake oli helmikuun tapaan Fortum. Nettomyydyimmäksi päätyi vuoden alusta jo 55 prosenttia koilliseen kirmannut Outokumpu.

- Fortum jatkoi myös maaliskuussa piensijoittajien suosiossa. Epäilemättä ruplan vahvistumisella on oma positiivista tulevaisuuden uskoa luova roolinsa, mutta vielä merkityksellisempänä näen kansanosakkeen tarjoaman vahvan osinkotuoton, jota tänä keväänä vielä lisäosingolla höystettiin. Kiinnostus YIT:n osaketta kohtaan kasvoi, kun Venäjällä käynnistettiin toimet auto- ja asuntomarkkinoiden tukemiseksi valtion subventoimin lainajärjestelyin, analysoi Odenwall.

- Venäjä-huuman taustalta on korostettava, että Wahlroosin osinkotykit nousivat netto-ostetuimpien kärkikahinoihin, Sampo sijalle 3 ja Nordea sijalle 7. Omistajaystävälliseen tapaansa molemmat tarjoavat paitsi muhkeat osinkotuotot nykykursseilleen, myös osakekohtaisen osingonjaon kasvutrendit, joiden jatkumiseen sijoittajalla on kaikki syyt uskoa, linjaa Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Maaliskuu 2015 Maaliskuu 2014Muutos ed. Helmikuu 2015Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet1 066 481 5494,08810 676 51231,55 %1 031 512 8163,39 %
FIM 539 061 3792,06279 310 80193,00 %391 224 75637,79 %
Nordea2 567 376 3479,831 500 419 30271,11 %2 080 537 38223,40 %
Pohjola787 544 5373,02984 317 475-20,00 %688 207 27614,43 %
UB111 290 2150,4351 873 622114,54 %65 952 67268,74 %
Yhteensä5 067 954 02719,413 626 597 71239,74 %4 257 434 90219,04 %
OMXH Vaihto (yhteensä)26 114 329 51210020 148 850 40929,60 %22 151 817 57017,89 %
 Maaliskuu 2015 Maaliskuu 2014Muutos ed. Helmikuu 2015Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet237 3306,72235 3990,82 %261 061-9,09 %
FIM 76 7162,1761 81824,10 %72 5605,73 %
Nordea267 3557,57253 4825,47 %276 647-3,36 %
Pohjola137 1493,89148 716-7,77 %154 781-11,39 %
UB10 7680,318 16431,90 %10 2185,38 %
Yhteensä729 31822,66806 579-9,58 %775 267-5,93 %
OMXH Kaupat (yhteensä)3 529 7881003 456 2622,13 %3 443 0182,52 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – maaliskuu 2015 (*

NordnetFIMNordeaPohjolaUBYhteensä
Outokumpu25 001015 8928 0992 31351 305
Nokia17 792016 6475 47724440 160
Fortum17 284012 2736 93534036 832
Nordea6 459010 2005 4781822 155
Nokian Renkaat7 54608 5084 27514420 473

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – maaliskuu 2015 (*

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
Fortum86 285 580Outokumpu-55 611 908
YIT6 745 986Nokian Renkaat-32 795 474
Sampo6 024 777UPM-Kymmene-32 438 372
Metso5 981 843Kesko B-24 210 828
Elektrobit5 868 192Nokia-20 973 866
Konecranes4 764 666TeliaSonera-20 813 317
Nordea3 906 951Wärtsilä-17 328 185
Raisio V3 762 379Valmet-14 084 702
Ramirent2 573 990Neste-13 022 667
Tieto2 573 595 Kemira-12 940 940

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

(* ei sisällä suurten ja OMXH25-indeksiin kuuluvien yhtiöiden osakkeiden kauppoja FIMin osalta 24.3.2014 lähtien

Nordnet is a Nordic online bank with about 561,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm.
Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi