Osakekauppa marraskuussa: Osakkeita imuroitiin salkkuihin ennätystahtiin

Marraskuussa nähtiin jo ajoittain toivonkipinöitä velkakriisin hellittämisestä Kuun viimeisenä päivänä julkistettu keskuspankkien yhteisoperaatio tuli todellisena yllätyksenä ja antoi vahvaa nostetta osakemarkkinoille maailmanlaajuisesti Online-välittäjien kauppamäärät kasvoivat 21 prosenttia, kun taas euromääräinen vaihto laski 17 prosenttia edellisestä vuodesta Vähittäisasiakkaat siirtyivät vahvasti ostolaidalle: osakkeita netto-ostettiin ennätysmäärä – peräti 184 miljoonan euron arvosta.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski marraskuussa noin 3 prosenttia edelliskuuhun verrattuna. Koko pörssin vaihto laski puolestaan 10 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat vastaavasti lähes 3 prosenttia ja pörssissä 6 prosenttia. Edellisvuoden tasoihin verrattuna pörssin kauppamäärät nousivat noin 63 prosenttia, ja yksityissijoittajien lähes 21 prosenttia. Koko pörssin kauppamäärät jatkoivat hurjalla kasvu-uralla viime vuoteen verrattuna automatisoidun kaupankäynnin lisääntymisen johdosta.

”Marraskuun loppupuolella nähtiin yli viikon kestänyt alamäki pörsseissä ympäri maailman. Ilmassa alkoi kuitenkin olla merkkejä, että velkakriisin ratkaisu saattaa tulla eteen uskottua nopeammin. Vähittäisasiakkaat netto-ostivat osakkeita ennätystahtiin, yli 184 miljoonan euron edestä. Sijoittajat ovat silti edelleen hyvin nopealiikkeisiä ja kotiuttavat voittojaan lyhytaikaistenkin omistusten jälkeen – varmuutta siitä, että pohjat on nähty, ei nimittäin ole vielä kirkossa kuulutettu”, toteaa Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Nokia ostetuin, Wärtsilä myydyin
Online-välittäjien kautta käytiin marraskuussa kauppaa tuttuun tapaan eniten Nokian osakkeella ja seuraavaksi eniten Fortumin, Nokian Renkaiden, UPM:n ja Rautaruukin osakkeella. Viiden kärjen yhteenlaskettu osuus kaikista online-välittäjien kaupoista nousi 36 prosenttiin.

”Wärtsilä kiilasi myydyimpien osakkeiden ykköseksi marraskuun aikana, mikä heijasti yhtiön olosuhteisiin nähden vahvana pysynyttä kurssitasoa ja nopealiikkeisten sijoittajien ajoittaista tarvetta voittojen kotiuttamiseen. Nokia pysytteli tuttuun tapaan netto-ostetuimpien kärjessä, ja sitä seurasivat Fortumin, Nordean, Nokian Renkaiden ja Sampon osakkeet, joista kaksi viimeksi mainittua olivat vielä lokakuussa myydyimpien kärjessä. Kaikesta päätellen sijoittajat eivät ole haastavassakaan markkinatilanteessa epäröineet hyödyntää ostotilaisuuksia, joita esimerkiksi Fortumin ja Nokian Renkaiden alennusmyynti on tarjonnut”, Odenwall tiivistää.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja

+358 40 565 6043

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjille (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank)

Marraskuu 2011Marraskuu 2010Muutos ed. Lokakuu 2011Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet794 385 2033,93923 345 681-13,97993 267 448-20,02
Nordea1 424 455 8677,051 282 612 16111,061 186 324 75920,07
UB143 336 0210,71156 409 275-8,36154 308 266-7,11
FIM Pankki510 390 5422,531 061 780 920-51,93593 706 717-14,03
Saxo Privatbank33 262 3740,1687 079 852-61,8066 736 616-50,16
Yhteensä2 905 830 00614,383 511 227 889-17,242 994 343 808-2,96
OMXH Vaihto (yhteensä)20 203 479 351100,0021 253 752 683         -4,9422 447 181 719-10,00
Marraskuu 2011Marraskuu 2010Muutos ed. Lokakuu 2011Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet222 1165,40171 47129,54265 951-16,48
Nordea254 1856,18197 40728,76218 83916,15
UB23 2220,5613 03178,2122 1764,72
FIM Pankki91 8292,23103 264-11,0799 467-7,68
Saxo Privatbank5 8150,149 948-41,559 575-39,27
Yhteensä597 16714,53495 12120,61616 008-3,06
OMXH Kaupat (yhteensä)4 111 282100,002 519 84063,164 380 222-6,14

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – marraskuu 2011

YhtiöNordnetUBFIMSaxoNordeaYhteensä
Nokia40 3442 45915 3401 66233 40893 213
Fortum8 1774 5515 46613415 51333 841
Nokian Renkaat10 3355059 02064110 48130 982
UPM8 9053 5855 2524613 08830 876
Rautaruukki15 9064363 04243510 22730 046

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – marraskuu 2011

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
Nokia41 534 097Wärtsilä-7 896 027
Sampo19 473 145Huhtamäki-2 728 832
Fortum17 419 146Kone-2 278 942
Nokian Renkaat16 528 198Tieto-1 590 548
Nordea10 048 930Talvivaara-1 129 568
Rautaruukki9 268 555Biotie Therapies-917 564
UPM8 572 922OMXH25-indeksiosuus-713 171
Pohjola7 606 899Uponor-658 228
Konecranes7 150 324Tikkurila-496 863
Orion B6 995 369Outotec-465 456

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 395,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.