Osakekauppa tammikuussa: EKP:n elvytyspäätös käänsi loppukuusta kurssit nousuun

Vuosi lähti liikkeelle epävarmoissa merkeissä, ja tammikuun tavanomaista pessimistisempiä, sillä nettomyyntejä tehtiin yhteensä 168,9 miljoonalla eurolla. Kuukauden loppua kohti yksityissijoittajat siirtyivät kuitenkin ostolaidalle EKP:n julkistaman elvytysohjelman rohkaisemina.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto nousi tammikuussa 23,9 prosenttia edellisvuoden viimeiseen kuukauteen verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto kasvoi vastaavana ajankohtana 27,8 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät nousivat edelliskuukaudesta 12,8 prosenttia, ja koko pörssin osalta kauppamäärät kasvoivat peräti 27,5 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukauteen nähden koko pörssin kauppamäärät kasvoivat 7,8 prosenttia, mutta yksityissijoittajien toimesta kauppoja toteutettiin 21,2 prosenttia enemmän. Koko pörssin euromääräinen vaihto nousi vuoden takaisesta 10,6 prosenttia, ja yksityissijoittajien osalta 20,1 prosenttia.

-  Osakemarkkinoiden tunnelmat olivat viime vuoden loppua kohti ristiriitaiset talouden kasvuun liittyvän epävarmuuden, öljyn hinnan romahduksen ja Ukrainan-kriisin pitkittymisen johdosta. Tammikuussa katseet alkoivat kuitenkin jo selkeästi kohdistua kevääseen, jolloin osingon merkitys sijoituspäätöksiä tehtäessä perinteisesti korostuu. Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall kertoo.

-  Osakkeet puolustivat edelleenkin asemaansa suosituimpana omaisuusluokkana, koska vaihtoehtoisten sijoitusten tuotto-odotukset ovat vaatimattomat. Osakekurssien heilunta lisäsi erityisesti lyhyen aikavälin tuottomahdollisuuksia ja tähän liittyen ns. viputuotteiden kysyntää, Odenwall jatkaa.

Huhtamäki ostetuin, Neste Oil myydyin

Tammikuussa online-välittäjien nettomääräisesti ostetuin osake oli Huhtamäki, ja myydyin Neste Oil. Seuraavaksi ostetuimpia olivat Nordea ja Afarak, ja myydyimpien päässä kärjessä ovat Wärtsilä ja Valmet.

-  Nokian kurssi on pitänyt hämmästyttävän hyvin pintansa viime kuukausien myllerryksestä huolimatta. Yhtiön hyvä sijoittuminen ostetuimpien osakkeiden listalla tammikuussa ei siksi tullut kenellekään yllätyksenä, Odenwall analysoi.

-  Neste Oilin osaketta painoi kaupankäyntitilastoissa selvästikin öljyn hinnan viime kuukausina jatkunut lasku. Tärkeämpi syy nettomyynteihin liittynee kuitenkin voittojen kotiuttamiseen osakekurssin poikkeuksellisen rivakan nousun johdosta. Tilinpäätöstiedotteen aiheuttamasta kurssireaktiosta päätellen voi jälkikäteen todeta, että piensijoittajat olivat oikeaan aikaan liikkeellä, Odenwall jatkaa.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043 niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank)

Tammikuu 2015Tammikuu 2014Muutos ed. Joulukuu 2014Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet922 943 829 4,18892 255 1983,44%690 983 36933,57%
Nordea1 877 725 334 8,501 453 975 15329,14%1 533 738 38122,43%
UB86 538 896 0,3965 327 19732,47%76 110 15313,70%
FIM Pankki329 427 687 1,49265 311 52224,17%296 381 68911,15%
Saxo Privatbank00,00549 308-100,00%00,00
Yhteensä3 216 635 74514,572 677 418 37820,14%2 597 213 59323,85%
OMXH Vaihto (yhteensä)22 080 058 65510019 969 100 22610,57%17 274 889 80427,82%
Tammikuu 2015Tammikuu 2014Muutos ed. Joulukuu 2014Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet230 6546,38206 60211,64%195 37118,06%
Nordea285 9217,91231 91123,29%256 50811,47%
UB19 0120,538 934112,81%15 93419,32%