Osakekauppa tammikuussa: ”uusi vuosi, uudet kujeet”

Yksityissijoittajien kiinnostus osakkeisiin heräsi. Netto-ostoja tehtiin tammikuussa 110 miljoonalla eurolla. Fortum jatkoi myös tammikuussa yksityissijoittajien suosikkiosakkeena ja Nokian antama positiivinen tulosvaroitus sai yhtiön osakkeeseen säpinää.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto nousi tammikuussa peräti 75 prosenttia edelliskuuhun verrattuna. Koko pörssin vaihto nousi huimat 67,4 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät nousivat 65,7 prosenttia ja koko pörssin kauppamäärät 61,3 prosenttia.

Edellisvuoden tasoihin verrattuna koko pörssin kauppamäärät kuitenkin laskivat 12,2 prosenttia. Yksityissijoittajien kaupankäyntiaktiviteetti puolestaan nousi maltilliset 1,9 prosenttia. Euromääräinen vaihto pörssissä laski 2,2 prosenttia ja yksityissijoittajilla puolestaan nousi 5,2 prosenttia.

- Kurssiralli, joka sai alkunsa viime marraskuun loppupuolella, jatkui tammikuun läpi. Positiivinen ilmapiiri tavoitti myös yksityissijoittajat, joiden kaupankäyntimäärät nousivat huimasti. Peräti 75 prosentin nousua yksityissijoittajien euromääräisessä vaihdossa joulukuuhun verrattuna voidaan pitää merkkinä siitä, että osakemarkkinat taas kiinnostavat. Myös se, että yksityissijoittajat ostivat 110 miljoonalla eurolla osakkeita enemmän kuin myivät, on todiste siitä, että luottoa löytyy.  Lieneekö tähän syy vanha ’Uusi vuosi, uudet kujeet’ -sanonta, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall tuumaa.

- Nokian osaketta voidaan pitää tammikuun villinä korttina. Arvostustasossa nähtiin huimia liikkeitä, jotka saivat alkunsa Nokian kuun ensimmäisellä puoliskolla antamasta positiivisesta tulosvaroituksesta. Tammikuun päätyttyä, tulosjulkistuksen jälkeen, Nokian kurssi oli kuitenkin samoilla tasoilla, mistä tammikuun ensimmäisinä päivinä aloitettiin”, Odenwall jatkaa.

Fortum ostetuin, Nordea myydyin

Online-välittäjien kautta ostettiin tammikuussa nettomääräisesi selvästi eniten Fortumin ja seuraavaksi eniten Nokian osakkeita. Nettomääräisesti myydyimpien listan kärjestä löytyy Nordea, Neste ja Konecranes.

- Neljännen kvartaalin tuloksensa kuun viimeisenä päivänä julkistanut Fortum on jo kolmatta kuukautta peräkkäin yksityissijoittajien netto-ostetuin osake. Historiallisen halpa arvostustaso on ymmärrettävä syy, miksi osake kiinnostaa. Fortumin kurssi on kuitenkin läpi tammikuun ollut laskutrendissä, Odenwall toteaa.

- Huomioitava asia netto-ostetuimpien osakkeiden listalla on se, että tunnetusti korkeat osingon maksajat, kuten Sanoma, Elisa, Fortum, löytyvät listan kärkisijoilta. Osingot siis edelleen kiinnostavat yksityissijoittajia, Odenwall jatkaa.

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank

Tammikuu 2013Tammikuu 2012Muutos ed. Joulukuu 2012Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet1 138 666 3755,89940 284 43921,10 %574 778 56898,11 %
Nordea1 453 667 4067,521 331 317 9949,19 %893 331 74062,72 %
UB79 485 0480,4192 257 391-13,84 %39 088 131103,35 %
FIM Pankki384 981 3351,99512 240 496-24,84 %239 700 09860,61 %
Saxo Privatbank943 3780,0029 745 270-96,83 %424 521122,22 %
Yhteensä3 057 743 54315,812 905 845 5905,23 %1 747 323 05875,00 %
OMXH Vaihto (yhteensä)19 343 368 393100,0019 777 299 805-2,19 %11 558 890 01167,35 %
Tammikuu 2013Tammikuu 2012Muutos ed. Joulukuu 2012Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet278 3628,49242 45414,81 %151 02284,32 %
Nordea245 6037,49249 225-1,45 %169 53944,87 %
UB9 8700,3013 277-25,66 %5 69973,19 %
FIM Pankki78 3332,3990 460-13,41 %43 12581,64 %
Saxo Privatbank2440,015 338-95,43 %13975,54 %
Yhteensä612 41218,69600 7541,94 %369 52465,73 %
OMXH Kaupat (yhteensä)3 277 548100,003 734 292-12,23 %2 031 55661,33 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – Tammikuu 2013

YhtiöNordnetUBFIMSaxoNordeaYhteensä
Nokia94 8662 20716 81014663 899177 928
Fortum24 4906785 0053522 22752 435
Outokumpu11 2273193 86607 59123 003
Upm-Kymmene12 2256131 88207 86922 589
Metso9 2534542 74468 04420 501

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – Tammikuu 2013

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
Fortum95 657 902Nordea-14 346 931
Nokia44 141 208Neste-9 532 270
Stora Enso R9 351 962Konecranes-9 482 650
Sanoma7 062 549Upm-Kymmene-8 580 702
Metso6 703 083Outotec-5 567 963
Rautaruukki4 504 968Cramo-4 393 852
Kone B4 420 490Orion B-4 095 186
Elisa3 428 959Amer-3 521 004
Lemminkäinen3 354 477Tieto-3 204 303
YIT2 985 596Orion A-2 978 026

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 445,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.