Osakekauppa toukokuussa: Kansanosakkeita tankattiin kurssidipistä, Wahlroosin osinkosuunnitelmille rukkaset

Toukokuussa Helsingin pörssi kääntyi takaisin nousu-uralle huhtikuisen tasokorjauksen jälkeen. Yritysjärjestelystä tiedottaneen Elektrobitin kauppamäärät kasvoivat räjähdysmäisesti. Osake oli toukokuun kolmanneksi vaihdetuin. Yhtiö on noussut keskisuurten kategoriassa kansanosakkeeksi. Nordnetin kautta kuukausittain osakekauppaa käyviin suhteutettuna joka kuudes omistaa Elektrobitiä.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski toukokuussa 5,4 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto kuitenkin kasvoi vuodentakaisesta toukokuusta 27,2 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät putosivat edelliskuusta euromääräisesti 45,9 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät laskivat vähemmän, 31,6 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppamäärät kasvoivat 8,8 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 12,0 prosenttia viime vuoden toukokuuta vähemmän. Koko pörssin kauppamäärät laskivat kuluvan vuoden huhtikuusta 21,2 prosenttia. Yksityissijoittajien osalta pudotus oli 31,5 prosenttia.

Kansanosakkeet kelpasivat kevään kurssidipistä

-       Keväällä yli 30 prosenttia pudonnutta Outokumpua tankattiin toukokuussa ahkerasti, ja osake nousi netto-ostetuimmaksi. Piensijoittajat uskovat vahvasti Outokummun turnauskestävyyden kohentumiseen aasialaisiin nähden. Myös toista kevään heikkoa lenkkiä, pahimmillaan yli 20 prosenttia vajonnutta Nokiaa lapioitiin salkkuihin. Nokian kohdalla Here-kauppa kiinnostaa nyt enemmän kuin synkkä Q1-tulos, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Konepajayhtiöitä painettiin myyntilaitaan päättäväisellä otteella

-       Metson, Wärtsilän ja Cargotecin osakkeet lukeutuivat toukokuun nettomyydyimpiin. Uutisvirta Kiinan heikosta talouskasvusta painaa piensijoittajien vaakakupissa enemmän kuin Euroopan keskuspankin elvytys, raakaöljyn hinnan laskutrendi ja euron heikentyminen, jatkaa Odenwall.

-       Elisa valtasi paikan toukokuun nettomyydyimpänä osakkeena. Yhtiön osakekurssi on kohonnut korkeimmilleen sitten vuoden 2000, mikä on saanut useat piensijoittajat varpailleen. Osalle sijoittajista toinen myyntihaluja ruokkiva tekijä on Elisan maakunnallinen kasvustrategia, johon lukeutuva tämänhetkinen Anvian nurkkaaminen sai toukokuussa osakseen myös voimakasta kritiikkiä. Moni äänesti kuun aikana jaloillaan luopuen omistuksestaan Elisassa, sanoo Odenwall.

-       Venäjä-sidonnaisen Nokian Renkaiden polkumyynnit jatkuivat piensijoittajien toimesta huhtikuun mallin mukaisesti myös toukokuussa. Viime viikkojen kansainvälinen uutisvirta on usean sijoittajan mielestä eri paria rengasyhtiön alkuvuoden kurssikehityksen kanssa, kommentoi Odenwall.

Wahlroosin hahmottelema Nordean osinkokasvu ei kelvannut kaikille

-       Piensijoittajien keskuudessa viime vuosina tasaisesti suosiotaan kasvattanut Nordea järjesti pääomamarkkinapäivänsä toukokuun lopussa. Wahlroosin osinkoteesit eivät vakuuttaneet koko kansaa, sillä pankin osake päätyi toukokuussa toiseksi nettomyydyimmäksi. Myyntiaalto jäänee kuitenkin tilapäiseksi, sillä Nordean linjaama tavoite kaksinumeroisesta osingonjaon vuotuisesta kasvuprosentista tilikauteen 2018 asti on Helsingin pörssin viitekehyksessä uniikki, linjaa Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Toukokuu 2015 Toukokuu 2014Muutos ed. Huhtikuu 2015Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet668 376 8153,36625 170 482+6,91 %1 201 069 783     -44,35 %
FIM 306 840 6981,54314 856 994-2,55 %499 407 001   -38,56 %
Nordea1 333 770 7966,701 487 259 310-10,32 %2 534 316 358     -47,37 %
Pohjola458 263 1232,30514 642 468-10,95 %872 943 395       -47,50 %
UB63 940 4410,3249 884 682+28,18 %128 594 744       -51,28 %
Yhteensä2 831 191 87314,232 991 813 936-5,37 %5 236 331 281       -45,93 %
OMXH Vaihto (yhteensä)19 899 182 81210015 641 169 346+27,22 %29 108 694 118       -31,64 %

Toukokuu 2015 Toukokuu 2014Muutos ed. Huhtikuu 2015Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet167 5315,63181 015-7,45 %251 880-33.49 %
FIM 48 6261,6370 372-30,90 %76 627-36,54 %
Nordea189 5616,37210 065-9,76 %253 572-25,24 %
Pohjola100 3173,37115 777-13,35 %154 754-35,18 %
UB8 9110,307 596+17,31 %14 330-37,82 %
Yhteensä514 94617,30584 825-11,95 %751 163-31,45 %
OMXH Kaupat (yhteensä)2 976 7321002 727 042+8,83 %3 776 588       -21,18 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – toukokuu 2015 (*

NordnetFIMNordeaPohjolaUBYhteensä
Nokia20 669017 2305 8561 01244 767
Outokumpu16 30909 2194 21076430 502
Elektrobit10 8122 3243 1443 3945119 725
Fortum8 71305 9053 6405318 311
Nordea4 19008 7382 95318816 069

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – toukokuu 2015 (*

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
Outokumpu26 528 447Elisa-22 394 440
Nokia25 233 939Nordea-20 025 364
Uponor9 661 656Nokian Renkaat-18 954 299
Sampo7 972 755Metso             -18 669 487
Neste6 240 999Wärtsilä-13 297 802
Munksjo3 518 687Cramo-12 044 125
Valmet2 575 285Cargotec-7 470 928
Sanoma2 498 595Orion B-7 325 903
Kemira2 339 539YIT-7 208 736
Sponda1 445 474 Orion A-6 241 507

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

(* ei sisällä suurten ja OMXH25-indeksiin kuuluvien yhtiöiden osakkeiden kauppoja FIMin osalta 24.3.2014 lähtien

Nordnet is a Nordic online bank with about 561,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm.
Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi