Osakekauppa toukokuussa: Outotec shorttaajien ja yksityissijoittajien suosiossa

Yksityissijoittajat pysyivät toukokuussa edelleen osakepainoa keventävällä linjalla, sillä nettomyyntejä tehtiin yhteensä 124,1 miljoonalla eurolla. Uusia ennätyslukemia lyövät indeksit ja ristiriitaista viestiä antavat talousluvut ovat lisänneet hermostuneisuutta markkinoilla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski toukokuussa 5,4 prosenttia huhtikuuhun verrattuna. Koko pörssin vaihto laski huomattavasti enemmän, 20,9 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat 19,4 prosenttia, ja koko pörssin osalta kauppoja tehtiin 24,0 prosenttia vähemmän.

Edellisvuoden toukokuuhun verrattuna koko pörssin kauppamäärät laskivat 23,7 prosenttia. Yksityissijoittajien kaupankäyntiaktiviteetti laski puolestaan 4,3 prosenttia. Koko pörssin euromääräinen vaihto laski 15,7 prosenttia, mutta yksityissijoittajien osalta vaihto piristyi 5,9 prosenttia.

-  Markkinoilla tehtiin uusia huippulukemia Kiinan hieman odotuksia heikommista talousluvuista huolimatta. Japanin alkuvuoden nousurallin rekyylit ovat lisänneet hermostuneisuutta markkinoilla, mutta toisaalta Yhdysvaltojen talous tuntuu vetävän lukujen valossa yllättävän hyvin keskuspankin elvytyksen voimin, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall summaa.

-  Sijoittajia huolestuttaa, että elpyminen ja talousluvut heikkenevät, mutta toisaalta liian positiivista kuvaa antavaa statistiikkaa vieroksutaan siinä pelossa, että keskuspankit lopettavat elvytyksen liian aikaisin. Tällä hetkellä markkinoilla tuntuu olevan toiveena, että tilastot ja indeksit osuvat kultaiselle keskitielle, jotta elvytys ja nousu jatkuisivat, Odenwall jatkaa.

Outotec ostetuin, Fortum myydyin

Huhtikuun tavoin toukokuussa nettomääräisesti ostetuin osake oli Outotec ja myydyin Fortum. Ostetuimpien kärjestä löytyvät seuraavina Nordea ja Outukumpu, ja myydyimpien listalta Stora Enso ja Sampo.

-  Osakesäästäjiä kiinnosti toukokuussakin shorttaajien suosikiksi joutunut Outotec, jonka arvostuskertoimet on lyöty yhtiöön pitkällä aikavälillä uskovan näkökulmasta erittäin houkuttelevalle tasolle, Odenwall miettii.

-  Fortum jatkaa edelleen yksityissijoittajien hyljeksimänä suhteellisen turvallisesta kassavirrasta ja korkeaksi arvioidusta osinkoprosentista huolimatta. Seuraavan kevään osinkoihin tuntuu olevan monen sijoitushorisontilla liian pitkä odotus, Odenwall puntaroi.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank

Toukokuu 2013Toukokuu 2012Muutos ed. Huhtikuu 2013Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet577 268 9864,15537 253 9477,45 %761 035 711-24,15 %
Nordea1 092 394 7267,86889 531 13722,81 %1 030 600 1126,00 %
UB57 719 3610,42199 344 946-71,05 %61 973 065-6,86 %
FIM Pankki277 034 3711,99259 289 9666,84 %266 187 0134,08 %
Saxo Privatbank428 0580,008 411 623-94,91 %476 008-10,07 %
Yhteensä2 004 845 50114,421 893 831 6195,86 %2 120 271 909-5,44 %
OMXH Vaihto (yhteensä)13 900 392 62310016 484 203 407-15,67 %17 563 105 874-20,85 %
Toukokuu 2013Toukokuu 2012Muutos ed. Huhtikuu 2013Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet161 0736,04163 254-1,34 %224 852-28,36 %
Nordea190 4137,14171 25911,18 %218 691-12,93 %
UB8 2870,3132 169-74,24 %10 265-19,27 %
FIM Pankki48 7791,8358 050-15,97 %52 931-7,84 %
Saxo Privatbank1260,002 127-94,08 %1232,44 %
Yhteensä408 67815,33426 859-4,26 %506 862-19,37 %
OMXH Kaupat (yhteensä)2 665 8111003 494 266-23,71 %3 507 148-23,99 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – toukokuu 2013

NordnetUBFIM PankkiSaxo PrivatbankNordeaYhteensä
Nokia28 4198334 3372519 88053 494
Talvivaara28 5366034 213011 13144 483
Fortum13 9033052 2552012 58029 063
Outokumpu11 5902032 18719 40723 388
UPM- Kymmene11 6426331 85908 04922 183

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – toukokuu 2013

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
Outotec14 603 213Fortum-38 604 765
Nordea10 636 362Stora Enso R-22 437 277
Outokumpu3 619 371Sampo-13 382 363
YIT2 832 369Metso-9 471 489
Cargotec2 219 640Kemira-8 097 400
Talvivaara2 045 062UPM-Kymmene-7 800 723
Amer Sports1 679 271Neste-6 149 276
Affecto1 184 976Konecranes-5 858 479
Elisa951 323Kesko B-5 435 310
Revenio Group551 697Nokian Renkaat-5 380 065

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Nordnet is a Nordic online bank with about 463,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files