Osakekauppa toukokuussa: Sijoittajat kotiuttivat lomarahoina 64 miljoonaa

Toukokuussa pörssin osakekauppojen lukumäärä sekä euromääräinen vaihto nousivat, mutta vähittäisasiakkaiden aktiviteetti kulki vastakkaiseen suuntaan. Yksityissijoittajat kevensivät osakeriskiään lähes 64 miljoonalla eurolla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnetin, Nordean UB:n, FIMin, Saxo-E*Bankin) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski toukokuussa lähes 10 % edelliskuusta koko pörssin vaihdon ollessa 2,5 % plussalla. Kauppamäärissä ero oli vieläkin suurempi. Pörssikaupat kasvoivat 11,3 %, mutta vähittäisasiakkaiden aktiviteetti laski 2,6 %.

”Helsingin pörssin toukokuu muodostui selvästi mollivoittoiseksi. Laskevat tai ilman suuntaa olevat markkinat saavat sijoittajat usein vähentämään aktiviteettiaan ja laskemaan riskitasoaan, mikä näkyy myös tarkastelluissa luvuissa suurena nettomyyntinä. Suurten yhtiöiden laskukärjessä oli Nokian lisäksi Konecranes, jonka pelättiin lähtevän mukaan ylihintaiseen tarjouskilpailuun saksalaisesta Demagista. Kokonaisuutena pohjoismaisten pörssien alkuvuosi on ollut heikko jääden mm. Saksan ja USA:n jalkoihin. Ennen lomakauden alkua sijoittajat pohtivat, palaako osakemarkkina nousu-uralle vai jatkuuko laskutrendi kesähelteillä. Sanonta ”Sell in May and stay away” eli myy toukokuussa ja pysy poissa piti paikkansa erittäin hyvin viime kuussa”, toteaa Nordnet Suomen arvopaperinvälityksen johtaja Nuutti Hartikainen.

Nokian kilpailee alkuvuoden huonoimman osakkeen tittelistä

Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta käytiin tuttuun tapaan eniten kauppaa Nokialla. Seuraavaksi eniten kauppaa käytiin UPM:n, Talvivaaran, Sampon ja Fortumin osakkeilla. Viiden kärjen yhteenlaskettu osuus kaikista online-välittäjien kaupoista oli reilut 27 %.

Nokian tulosvaroituspäivänä 31.toukokuuta tehtiin online-välittäjien kautta lähes kolmasosa Nokian kuukausitason kappalemääräisestä vaihdosta. Kyseisenä päivänä Nokian osakkeen vaihto Helsingissä ylitti neljä prosenttia koko yhtiön osakekannasta. Nokiaa myytiin tulosvaroituksen jälkeen online-välittäjien kautta nettomääräisesti kahdella miljoonalla eurolla.  Piensijoittajat ovat ostaneet myös toukokuun alussa irronneilla osingoilla reilusti lisää yhtiön osakkeita, sillä se päätyi koko kuun osalta netto-ostojen kolmannelle sijalle.

Toukokuun toiseksi vaihdetuin osake, UPM, päätyi myös kuun osalta selvään laskuun. Kolmanneksi eniten kauppaa käytiin Talvivaaralla, jonka kurssi vajosi kuun puolivälissä alimmalle tasolleen sitten syyskuun 2010. Useat yhtiön osakkeeseen sijoittaneet luottavat kurssin palaavan takaisin vuodenvaihteen tasolle, johon on revähtänyt nousuvaraa jo noin 30%.

”Toukokuun myydyimpien osakkeiden listalle päätyneet Nordea ja Sampo osoittavat sijoittajien kasvaneen varovaisuuden Euroopan pankkisektorin osalta. UPM:n ja Stora Enson sijoittuminen ostetuimpien joukkoon viestii piensijoittajien uskosta, että metsäyhtiöiden vaisussa kurssikehityksessä olisi kyse vain hetkellisestä korjausliikkeestä. Nykyisillä kurssitasoilla valitettavan moni sijoittaja on jäänyt jumiin myös Nokiaan, jonka osake kilpailee alkuvuoden huonoimman osakkeen tittelistä”, Hartikainen jatkaa.

Lisätietoja antaa:
Nuutti Hartikainen, Nordnet Suomen arvopaperinvälityksen johtaja
+358 9 681 78 499 , +358 50 3903 805

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjille Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo E*Bank

Toukokuu 2011Toukokuu 2010Muutos ed. Huhtikuu 2011Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet689 515 1673,09627 692 2649,85769 009 342-10,34
Nordea1 132 996 1065,081 364 159 429-16,951 221 506 656-7,25
UB70 919 4270,32312 968 920-77,3463 561 96611,58
FIM Pankki590 975 7222,651 193 887 001-50,50611 236 214-3,31
Saxo E*Bank81 864 0600,3728 509 625187,15121 895 700-32,84
Yhteensä2 566 270 48211,503 527 217 239-27,242 850 771 844-9,98
OMXH Vaihto (yhteensä)22 321 578 204100,0028 613 750 791-21,9921 774 833 1652,51
Toukokuu 2011Toukokuu 2010Muutos ed. Huhtikuu 2011Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet147 8435,10122 69720,49154 740-4,46
Nordea150 2785,18205 792-26,98146 3322,70
UB7 6030,2626 974-71,816 84311,11
FIM Pankki67 1412,32120 191-44,1471 165-5,65
Saxo E*Bank9 7410,343 285196,5313 866-29,75
Yhteensä382 60613,19478 939-20,11392 946-2,63
OMXH Kaupat (yhteensä)2 899 908100,003 291 638-11,902 605 17811,31

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – toukokuu 2011

YhtiöNordnetUBFIME*TradeNordeaYhteensä
Nokia18 2995616 2091 31015 22541 604
UPM7 5646943 8574017 94420 460
Talvivaara8 440203 2522205 17917 111
Sampo4 7141463 5704275 37214 229
Fortum3 6662613 8747185 44413 963

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta - toukokuu 2011

Ostetuimmat osakkeetMyydyimmät osakkeet
YhtiöNetto-ostoarvo (EUR)YhtiöNettomyyntiarvo (EUR)
UPM14 380 109Orion - 12 600 616
YIT13 311 686Nordea- 11 839 795
Nokia8 402 216Fortum- 11 371 113
Konecranes7 961 738Kesko- 10 794 436
Neste5 427 700Amer Sports- 10 126 830
Talvivaara 4 466 141Sampo- 9 366 240
Outokumpu4 157 666Metso- 7 275 637
Teliasonera3 202 423Tikkurila- 5 877 028
Stora Enso
2 181 117Elisa- 4 328 786
Wärtsilä2 092 848Rautaruukki- 4 114 812

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 370,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.