Oslo Børs møtte veggen i juni, men privatpersoner lastet opp med aksjer!

Juni ble en tøff måned med økt uro, større svingninger og kraftig fall på verdens børser. Den amerikanske sentralbankens uttalelser om reduserte stimulansetiltak, sammen med bremset utlåning hos kinesiske banker har spredd uro på verdens finansmarkeder. Oslo Børs falt 4,7 prosent i juni, men er fortsatt opp 5,6 prosent så langt i år.

- Etter et fantastisk børsår så langt møtte aksjemarkedet veggen i juni. Hovedindeksen luktet på 500 poeng ved inngangen til måneden, men økt frykt for reduserte stimulansetiltak fra sentralbanker og problemer i den kinesiske økonomien gjorde at Oslo Børs sluttet juni på 469 poeng, en nedgang på nesten 5 prosent, sier Anders Skar daglig leder i Nordnet Bank.

Til tross for økt uro så har børsfallet skjerpet risikoappetitten hos privatpersoner på børs. Private aksjekunder hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken nettokjøpte i juni aksjer for totalt 176 millioner kroner.

- I mars, april og mai solgte privatpersoner aksjer for rundt en halv milliard. I juni snudde dette og både børsfallet og nettokjøpet er det største på èn enkeltmåned så langt i 2013, sier Anders Skar i Nordnet Bank.

Også aktiviteten blant privatpersoner på børs økte i juni. Totalt gjorde privatkunder hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken 271.200 transaksjoner og omsatte aksjer for 10,4 milliarder i juni.

- Svingninger og børsfall har satt fart på den private aksjehandelen. Vanligvis går aktiviteten ned i takt med at vi nærmer oss sommeren, men i år har faktisk antall handler økt sammenlignet med mai med nesten 4 prosent. Sammenlignet med juni i fjor ser vi en økning på 7 prosent, sier Anders Skar i Nordnet.

Sparebanker og finanssektoren var de største taperne i juni med en nedgang på henholdsvis 8,3 og 5,8 prosent. Råvarebasert industri hadde også en tøff måned med et fall på 8,3 prosent. Forbruksvarer og helsesektoren ble vinnere i juni med oppgang på 3,1 og 2,7 prosent. De mest kjøpte aksjene blant privatpersoner i juni var Statoil, Yara og Xact Derivat Bull, mens de mest solgte var Xact Derivat Bear, Seadrill og Storebrand.

- Generelt er prisen på råvarer i en fallende trend. Oljeprisen steg riktignok rundt 2,5 prosent i juni, men er så langt i år ned 7,6 prosent. Verken Statoil eller Yara har klart å henge med det sterke markedet tidligere i år. Den svake utviklingen og tegn til mer stabile olje- og ureapriser har gjort privatpersoner mer kjøpevennlig innstilt til selskapene. Også utviklingen hos oljeserviceselskapene har vært svak i år, og dårlig nytt fra eksempelvis Subsea 7 og Aker Solutions bidrar til ytterligere forsiktighet og redusert eksponering mot sektoren. En økende skepsis til oljeservice samt det faktum at aksjen gikk ex utbytte i starten av juni er hovedgrunnene til at Seadrill er på listen over de mest solgte aksjene, sier Anders Skar.

Vedlegg 1: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i juni hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken.

MEST HANDLETAntall transaksjoner
Panoro Energy 23 788 343 Sevan Drilling -12 345 035
Marine Harvest 23 611 850 DNO -10 922 510
Subsea 7 16 091 400 Kongsberg Automotive -7 296 373

* Nettokjøp/salg defineres som alle kjøp i en aksje fratrukket alle salg i en aksje. Et positivt tall angir nettokjøp, mens et negativt tall angir nettosalg.

Vedlegg 2: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, og Skandiabanken siste 13 måneder

apr. 13148 244 7204,13 %2,58 %1,07 %
mai. 13140 633 4003,76 %2,56 %1,08 %
jun. 13139 111 8603,83 %2,56 %1,05 %

For mer informasjon, kontakt:
Anders Skar, daglig leder, 959 222 77
anders.skar@nordnet.no

Nordnet is a Nordic online bank with about 465,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.