Pengene i trygge havner i ferien

De private sparerne vil ha en rolig sommer og tar ferie med sparepengene plassert i trygge havner, viser statistikk fra Nordnet Bank.

Tradisjonelt er det rolig på børsen om sommeren, men fjorårets bratte børsnedtur har satt sitt preg på de private sparerne.  Statistikk fra Nordnet Bank viser at det ble nettokjøpt fond for kun 12 millioner i juni. I disse tallene ligger det et nettosalg av aksjefond på - 33 millioner kroner og et nettokjøp av rentefond på 45 millioner kroner. I første halvår sett under ett har fondssparerne i Nordnet nettokjøpt fond for 330 millioner kroner.

-   Fondssparerne har handlet nesten hyperaktivt første halvår i år. Omsetningen har slått alle tidligere rekorder og det er nok mange som føler for en pause fra spenningen markedet har hatt å by på nå i ferien, sier Spareøkonom i Nordnet, Sissel Olsvik Vammervold.

Omsetningen av fond i juni stupte i forhold til handelen i mai med over 50 prosent, mens nettokjøpet i juni ble barbert til en fjerdedel av maitallene.

-   Det er tydelig at fokus er flyttet fra hverdag til ferie og at man vil at sparepengene også skal ha litt ferie, sier Sissel Olsvik Vammervold.

Rentefond har vært den foretrukne fondstypen det siste året som følge av urolighetene i aksjemarkedet. Det er som tidligere et høyrentefond som er mest populært blant fondssparerne, og spareøkonomen er derfor overrasket over å finne to høyrentefond også på toppen av listen over mest solgte fond.

-    Jeg ser ingen god grunn til at man også selger seg ut av høyrentefond nå. Topplistene virker noe mer tilfeldige i juni enn tidligere måneder, men det er nok naturlig i og med at volumet er såpass mye lavere enn tidligere måneder, avslutter Sissel Olsvik Vammervold.

Mest kjøpte fondMest solgte fond
1Alfred Berg Høyrente1Arctic High Return
2KLP Obligasjon Global II2Holberg Kreditt
3Holberg Likviditet3Terra SMB
4DNB Obligasjon I4DNB Nordic Technology
5Aberdeen World Equity Fund5Storebrand Vekst
6Franklin Biotech Discovery fond6Storebrand Obligasjon+
7DNB Norge Indeks7KLP Aksje Norge
8Black Rock World Gold Fund8UBS Equity fund- Biotech
9Nordea Plan 309Fidelity Thailand
10Handelsbanken Høyrente10Skagen Høyrente

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 50.000 kunder i Norge for juni måned.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom Nordnet Norge,

Tlf dir: 47 23 33 30 12, Mob: 47 907 82 282,
sissel.olsvik.vammervold@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 425,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.