Privat aksjehandel økte på sterk sommerbørs med laber omsetning

Børsen i juli har blitt påvirket av ferske kvartalsrapporter og Oslo Børs hovedindeks økte med 5,7 prosent i løpet av måneden. En stor del av oppgangen kom derimot før rapportperioden satte inn for fult, deretter har oppgangen vært mer dempet. Omsetningen på Oslo Børs var den laveste hittil i år, men den private aksjehandelen økte faktisk sammenlignet med juni.

Totalt gjorde private aksjekunder hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken 288.978 transaksjoner og omsatte aksjer for 10,4 milliarder i juli. Dette tilsvarer en økning i antall transaksjoner på 6,6 prosent sammenlignet med forrige måned, og 10,4 prosent sammenlignet med juli i fjor

Daglig leder i Nordnet Bank, Anders Skar, forteller at en stadig økende bruk mobil og nettbrett gjør at flere tar med seg børsen på sommerferie.

- De fleste meglerhusene tilbyr nå løsninger for aksjehandel på mobiler og nettbrett. Det er veldig enkelt å følge med og gjøre sine aksjehandler enten du ligger i hengekøya, er ute med båten eller ligger på stranden. I rapportperioder så følger de private investorene ekstra godt med og øker gjerne aktiviteten. Det ser vi også skjer i juli, mye takket være at mobile løsninger nå er så godt tilrettelagt for aksjehandel, forteller han.

Men de private aksjekundene har brukt sommeren til gradvis å selge seg ut av aksjemarkedet. I løpet av juli har kunder hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken nettosolgt aksjer for 221 millioner kroner.

- REC har svingt mye i sommer og er den soleklart mest handlede aksjen. Ellers så har mye av handelen vært konsentrert rundt resultatrapportene. Med unntak av spesielt Statoil og Orkla har rapportsesongen vært noenlunde som forventet, og når oljeprisen er opp 4 prosent i juli og makrobildet ser lysere ut så stiger Oslo Børs, og mange private investorer blir lokket til å sikre gevinster, sier Anders Skar i Nordnet.

De mest kjøpte aksjene på sommerbørsen har vært flyselskapet Norwegian og lakseprodusenten Marine Harvest, mens gjødselselskapet Yara og cruisegiganten RCL har blitt mest solgt.

Vedlegg 1: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i juli hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken.

MEST HANDLETAntall transaksjoner
Polarcus10.280.620Aker Solutions-21.376.052
InterOil8.323.613Norsk Hydro-19.157.601
Golden Ocean7.238.109Sevan Drilling-19.019.248

* Nettokjøp/salg defineres som alle kjøp i en aksje fratrukket alle salg i en aksje. Et positivt tall angir nettokjøp, mens et negativt tall angir nettosalg.

Vedlegg 2: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, og Skandiabanken siste 13 måneder

mai. 13140 633 4003,76 %2,56 %1,08 %
jun. 13139 111 8603,83 %2,56 %1,05 %
Jul 13117 292 5204,43 %2,97 %1,46 %

For mer informasjon, kontakt:
Anders Skar, daglig leder, 959 222 77
anders.skar@nordnet.no

Nordnet is a Nordic online bank with about 465,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.