Private investorer: Spekulerer i svingninger og børsnedgang.

Privatpersoner som handler børsnoterte fond posisjonerer seg for større svingninger, økt usikkerhet og børsnedgang. Det viser statistikk over privatpersoners handel med børsnoterte fond i september.

En sterk utvikling i aksjemarkedet i september bidro til at privatpersoner som handler med børsnoterte fond tok gevinster. Seks av de sju mest solgte børsnoterte fondene i september var såkalte Bull produkter. Med Bull produkter menes børsnoterte fond som stiger i verdi når børsen stiger. Listen over de mest kjøpte fondene domineres derimot av børsnoterte Bear produkter, det vil si børsnoterte fond som stiger i verdi når børsen faller.

- Privatpersoner har tatt gevinst på sine investeringer i Bull produkter etter en kraftig opptur i aksjemarkedet i september. Samtidig har de kjøpt Bear produkter og dermed posisjonert seg for børsnedgang, forteller Anders Skar daglig leder i Nordnet Bank.

Nordnet lanserte i september en egen markedsplass for børsnoterte fond. Målet er å gjøre det enklere for private investorer og finne fram til, og vurdere de rundt 1.500 børsnoterte fondene som er notert på de nordiske børsene, i USA og Tyskland. Og det kan virke som privatpersoner nå lettere finner fram til mer eksotiske investeringer. På listen over de mest kjøpte fondene i september finner vi blant annet et fond speiler utviklingen i den såkalte VIX-indeksen. VIX-indeksen, også omtalt som Uro-indeksen, måler svininger og volatilitet på børsen.

- Dersom du forventer større svingninger og økt usikkerhet på børsen kan du kjøpe ETF’er som speiler utviklingen på den såkalte VIX-indeksen. Dersom svingningene i aksjemarkedet øker så tjener du penger på dette, sier Anders Skar.

En annen interessant investeringsmulighet som tidligere ikke har vært veldig vanlig for privatpersoner å investere i, men som er på listen over de mest kjøpte i september er Bull Yara. Bull Yara er et børsnotert sertifikat som speiler utviklingen i Yara aksjen, men med to ganger giring. Investerer du i Bull Yara vil du få 2 % avkastning når Yara aksjen gir 1 % avkastning.

- Børsnoterte sertifikater som speiler utviklingen i enkeltaksjer med giring er en relativt ny investeringsmulighet for privatpersoner, og vi merker gradvis en økende interesse blant kundene for slike typer produkter. I Norge kan du kjøpe slike sertifikater for Yara, Statoil, Orkla, og DnB NOR aksjen. Det finnes både bull og bear sertifikater, det vil si at det er mulig å tjene penger uansett hvilken vei aksjen beveger seg, sier Anders Skar.

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 310.000 kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland i september måned.

Kilde: Nordnet | For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16, +47 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no

Vedlegg: Mest kjøpte og solgte børsnoterte fond (ETF’er) og børsnoterte sertifikater (ETN’er) i september 2010:

Mest kjøpteUnderliggendeGearingForvalter/emittent
1XACT Derivat BEAROBX25-200 %XACTETF
2XACT BEAROMXS30-150 %XACTETF
3BEAR OMX X4 COMXS30-400 %CommerzbankETN
4BEAR OMX X3 HOMXS30-300 %HandelsbankenETN
5ISHARES EO CORP.BD DZiBoxx EUR Liquid Corporates
iSharesETF
6DJ STOXX 600 TELECOM EXSTOXX® 600 Telecom Index
7DB X-TRACKERS DJ STO.600 FOOD & BEV.STOXX® 600 Food & Beverage Index
DB X-TrackersETF