Privatinvestorer kjøpte aksjer i verste børsmåned på 4 år

Oslo Børs Hovedindeks falt 7 prosent i august. Dette er den svakeste børsmåneden siden september 2011, og den femte største fallet på en måned siden Finanskrisen. Nordnetkunder benyttet korreksjonen til å sikre seg billigere aksjer og nettokjøpte for 55 millioner.

De mest kjøpte aksjene var DNB, Statoil og DNO International, som samlet sett ble nettokjøpt for 75 millioner. Salgslisten domineres helt av det børshandlede pessimist-fondet XACT Derivat Bear som alene ble nettosolgt for 46 millioner.  Samlet sett utgjorde dette verdipapiret og den motsatte varianten XACT Derivat Bull mer enn 10% av omsetningen hos Nordnet i august.

Det er tydelig at mange har vært posisjonert i Bear-ETF’en i påvente av en korreksjon, og har kunnet benytte fallet i august til å ta sikre sine gevinster. Samtidig ser vi et betydelig netto kjøp av aksjer samlet sett. Det ser ut som investorene har benyttet korreksjonen i markedet godt sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet.

Mens norske aksjer ble kjøpt solgte investorene utenlandske aksjer for netto 13 millioner i august. Det var aksjer notert i Euro som ble mest solgt, med et samlet salg på 15 millioner. Tyske BMW var mest solgte utenlandske aksje.

Mest handlede aksjerAndel av omsetning
Statoil10,14%
Seadrill9,5%
XACT Derivat BEAR7,37%
Norsk Hydro6,06%
Norwegian Air Shuttle4,9%
Opera Software3,66%
DNO3,59%
XACT Derivat BULL3,185
DNB3,09%
Frontline3,06%
Mest kjøpte aksjerNettokjøp i kroner
DNB27 902 695
Statoil23 764 765
DNO23 278 566
Opera Software13 804 451
Ocean Yield10 604 662
SpareBank 1 Nord-Norge10 530 847
Telenor9 992 532
TGS-NOPEC Geophysical Company9 795 840
XACT Derivat BULL9 351 845
REC Silicon9 251 944
Mest solgte aksjerNettosalg i kroner
XACT Derivat BEAR-46 346 914
Norsk Hydro-18 629 905
Norwegian Air Shuttle-14 293 371
Austevoll Seafood-14 273 610
Tanker Investments-10 552 609
Höegh LNG Holdings-8 011 948
IDEX-6 808 978
Marine Harvest-5 471 122
Gjensidige Forsikring-4 778 815
Schibsted A-4 563 284

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon 47 922 19 068 |e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.