Privatpersoner på børs: Selger olje og tar mindre risiko

Private kunder hos nettbanken Nordnet nettokjøpte aksjer for 58 millioner i april. Totalt har privatkunder via Nordnet nettokjøpt aksjer for 657 millioner i årets fire første måneder, men farten avtar i april og banken rapporterer om det laveste nettokjøpet så langt i år.

Hovedindeksen på Oslo Børs avsluttet april på 606 poeng. Det betyr at børsen er tilbake på omtrent samme nivå som da året startet.

- Utviklingen har vært veldig bra siden børsen bunnet ut 11. februar i år. Selv om kundene fortsatt går netto inn i markedet, så er de definitivt blitt mer forsiktige. I tillegg til et lavere nettobeløp så ser vi at kundene selger Xact Derivat Bull, og kjøper Xact Derivat Bear. Mange synes nok at børsen har gått mye på kort tid, og kundene tar ned risikoen og hedger seg, sier Investeringsøkonom i Nordnet, Tom Hauglund.

De mest handlede aksjene i april var NEL, Prosafe, Gaming Innovation, Seadrill og Statoil.

Alt som er relatert til oljeprisen er veldig usikkert og her ser vi økt handel og trading. I tillegg så har både hydrogenselskapet NEL og spillselskapet Gaming Innovation blitt populære tradingaksjer, sier Investeringsøkonom i Nordnet, Tom Hauglund.

Axactor var den mest kjøpte aksjen i april foran BW LPG. De to mest solgte aksjene i april var oljeselskapene Statoil og DNO.

Det har vært stor interesse rundt Endre Ragnes sitt Inkassoselskap i hele 2016. Ragnes kom som sjef fra Lindorff, og skal kopiere sin Spania-suksess gjennom Axactor. Det er mange som håper han skal lykkes med dette og som ønsker å være med på reisen, sier Tom Hauglund, Investeringsøkonom i Nordnet.

- Det er interessant at kundene våre tar gevinst i Statoil og DNO. Begge aksjene har hatt en meget positiv utvikling sammen med oljeprisen i April. Statoil har siden 20. januar gått fra under 97 kr til over 140 kr, og DNO var helt nede under 5 kr, nå er den over 9 kr. Kundene casher helt enkelt hjem gevinster etter en sterk periode, avslutter Tom Hauglund i Nordnet.

For mer informasjon kontakt: Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge | +47 928 15 234 | tom.hauglund@nordnet.no |Twitter: @TomNordnet

Mest kjøpte norske aksjerNettokjøp i kroner
Axactor32.121.846
BW LPG14.148.234
XACT Derivat BEAR12.323.635
TGS-NOPEC Geophysical Company10.742.294
Avance Gas Holding10.686.454
Protector Forsikring10.281.884
Veidekke9.586.159
Golden Ocean Group9.200.447
NEL8.704.363
Telenor8.258.419
Mest solgte norske aksjerNettosalg i kroner
Statoil-33.877.142
DNO-32.538.108
DNB-26.517.411
Subsea 7-17.738.820
Norwegian Air Shuttle-15.434.323
Thin Film Electronics-10.928.667
XACT Derivat BULL-10.641.758
SalMar-6.087.255
Petroleum Geo-Services-5.897.264
Norsk Hydro-5.453.083
Mest handlede norske aksjerAntall transaksjoner
NEL15.905
Prosafe15.253
Gaming Innovation Group13.886
Seadrill12.546
Statoil12.276
REC Silicon11.867
Axactor11.408
Archer11.118
Thin Film Electronics8.743
Frontline8.438

Kilde: Nordnet og Oslo Børs.

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.