Privatpersoner storkjøpte aksjer i sommervarmen

Varme sommerdager og ferietid bidrar vanligvis til lavere interesse for aksjer blant småsparere på børs. Slik har det ikke vært i juli i år. I stedet storkjøpte privatpersoner aksjer.

Private aksjekunder hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken nettokjøpte aksjer for 252 millioner i juli. Fra januar til juni nettosolgte privatpersoner aksjer for over 1,8 milliarder, og juli er første måned så langt i år hvor privatpersoner kjøper mer aksjer enn de selger.

- Vi må helt tilbake til april 2012 for å finne en enkeltmåned med et større nettokjøp av aksjer enn juli. Dette er overraskende for historisk har privatpersoner nettosolgt aksjer i hver julimåned siden 2010. Vi må tilbake til 2009 for å finne forrige julimåned som endte med et nettokjøp. De private investorene har vært forsiktige i hele år, og dette kan være et første tegn på at risikoviljen og interessen for aksjer er på vei opp igjen, sier Anders Skar daglig leder i Nordnet Norge.

Til sammen gjorde Nordnet, Netfonds og Skandiabankens kunder i underkant av 260 tusen transaksjoner og omsatte aksjer for i overkant av 9 milliarder kroner i juli. Dette tilsvarer en reduksjon i antall transaksjoner på 4,7 prosent sammenlignet med forrige måned, og 11,4 prosent sammenlignet med juli i fjor.

- Aktiviteten blant privatpersoner på børs har vært lav i juli men ligger på linje med nivåene i andre kvartal. Årsaken til at aktiviteten ikke har falt mer i sommer skyldes at mange selskaper har presentert kvartalstall og dette leder til interesse og økt aktivitet. I tillegg så er juli en måned hvor mange av de som ikke er veldig aktive ellers i året får tid til så se over og gjøre justeringer i aksjeporteføljene sine. Ettersom de fleste meglerhus nå tilbyr aksjehandelsløsninger for mobil og nettbrett er det enkelt å ta med seg børsen på sommerferie og gjøre en handel eller to fra hytta eller hengekøya, sier Anders Skar.

De mest kjøpte aksjene i juli var Subsea 7, PGS og Statoil, mens de mest solgte var Xact Derivat Bear, Norsk Hydro og Gjensidige. Aksjene som privatpersoner handlet mest i juli var REC Silicon, Norsk Hydro og DNO.

- Privatinvestorene har endret synet på energisektoren i sommer. Etter å ha solgt av energiaksjer igjennom hele første halvår så nettokjøpte de i juli aksjer for 246 millioner. Energiektoren og oljeprisen er begge ned 5-6 prosent i juli og det har lokket til seg kjøpere. Det går også penger inn i industri- og teknologisektorene i juli, mens investorene selger seg ned i telekom og råvarebaserte selskaper, avslutter Anders Skar.

Vedlegg 1: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i juli hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken. I sum gir dette et godt bilde på private investorers adferd på Oslo Børs.

Største nettokjøp juli 2014Største nettosalg juli 2014
mai 14-552
juni 14-527
Juli 14252

For mer informasjon, kontakt:
Anders Skar, daglig leder, 959 222 77
E-mail: anders.skar@nordnet.no | Twitter: @AndersNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 516,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.