Riskfyllda räntefonder på säljlistan

Börsens berg- och dalbana fortsatte under februari. Det snabba fallet på börserna runtom i världen de senaste månaderna fick spararna att se köpläge i breda aktiefonder. Samtidigt fick ökad oro på kreditmarknaden spararna att fly fonder med innehav i företagsobligationer, fonder som varit de senaste årens favoriter.

De senaste månadernas nedgång på världens börser ger utslag i de mest handlade fonderna hos Nordnets kunder. Det finns en klar tendens att spararna återigen vänder sig till bredare aktiefonder och väljer bort de tidigare så populära fonderna som investerar inom bioteknik och småbolag.

Nischade fonder har tappat sin lyskraft och det är tydligt att spararna nu väljer breda aktiefonder med ett framförallt globalt fokus, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Trenden är tydlig att spararna nu säljer räntefonder med exponering mot företagsobligationer. Oron på kreditmarknaden gör att risken för investeringar i företagsobligationer har ökat.

Jag avråder bestämt från att spara i dessa fonder för tillfället, så jag förstår att de ligger på säljlistan. Den möjliga avkastningen kompenserar inte på långa vägar den klart ökade risken för närvarande, säger Joakim Bornold.

Mest köpta fonderMest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAGSPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE
SPP AKTIEFOND  USAATLANT STABILITY
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGEEXCALIBUR FOND
DNB GL INDEKSSEB BIOTEKNIKFOND - LUX UTD 418
DIDNER & GERGE SMÅBOLAGSEB EUROPA SMÅBOLAGSFOND 518
DANSKE INVEST GLOBAL INDEXAKTIE-ANSVAR GRAAL KVANTHEDGE
AMF PENSION AKTIEFOND EUROPACATELLA AVKASTNING
SPP OBLIGATIONSFONDCATELLA HEDGEFOND
SKAGEN GLOBALAMF PENSION RÄNTEFOND KORT
ROBUR ACCESS ASIEN SEKCARNEGIE CORPORATE BOND

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 070 099 02 99
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.