Skrämda sparare sökte säkra hamnar

Börsen startade året med en rejäl skrämselhicka. Stora fall på de kinesiska börserna fick oron för den globala konjunkturen att återigen blossa upp.

Aktiveten under januari var mycket stor hos Nordnets sparare. Turbulensen på börsen fick fondspararna att tappa riskaptiten.

Skrämda av de stormiga aktiemarknaderna så sökte spararna sig till säkra hamnar som hedgefonder och räntefonder, säger Nordnets sparekonom Joakim Bornold.

På säljsidan dominerade småbolagsfonderna, en stark kontrast till 2015 då de var spararnas favoriter.

Småbolagsfonderna är högt upp på säljlistan, spararna passade på att rädda de vinster man gjorde under 2015, säger Joakim Bornold.

Mest köpta fonderMest sålda fonder
AMF RÄNTELÅNGSWEDBANK ROBUR NY TEKNIK
SPP OBLIGATIONSFONDSPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE
INVESCO GT KOREA FUND ÖHMAN SWEDEN MICRO CAP FUND
SEB ASSET SELECTION OPPORTUNISTIC CARNEGIE SMÅBOLAGSFOND
LÄNSFÖRSÄKRINGAR EUROPA INDEXCARNEGIE SWEDISH SMALL CAP
AKTIE-ANSVAR GRAAL KVANTHEDGEBRUMMER MULTI-STRATEGY 2XL
LYNX DYNAMICDIDNER & GERGE SMÅBOLAG
BLACK ROCK IIF WORLD GOLD FUND USDLANNEBO VISION
AMF PENSION RÄNTEFOND KORTSEB EUROPA SMÅBOLAGSFOND
NORDEA STABLE EQUITY LONG SHORTATLANT STABILITY

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Files