Småbolagsfonder fortsatt heta på en dämpad börs

November bjöd inte på några större överraskningar när det gällde Stockholmsbörsen. Sänkta vinstprognoser och sämre industrikonjunktur än väntat dämpade börshumöret. Trots detta lockades spararna av svenska aktiefonder.

Spararna fokuserade på svenska fonder i november. Sju av tio fonder på topplistan är svenska aktiefonder, och det är framför allt småbolagsfonderna som lockar.

Småbolagen är stekheta hos spararna nu, samtidigt som Stockholmsbörsens stora bolag står och stampar, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Spararna fortsätter att sälja av defensiva placeringar. Räntefonder och hedgefonder fortsätter att ligga högt på topplistan över mest sålda fonder.

- Räntefonderna har svårt att ge positiv avkastning överhuvudtaget just nu. Det är helt rätt av kunderna överge dem, framför allt obligationsfonder, säger Joakim Bornold.

Mest nettoköpta fonderMest nettosålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAGSPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE
SPP AKTIEFOND  USAEXCALIBUR FOND
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGESPILTAN HÖGRÄNTEFOND
DIDNER & GERGE SMÅBOLAGBRUMMER ZENIT
SWEDBANK ROBUR NY TEKNIKROBUR RÄNTEFOND PENSION SEK
DNB SWEDEN MICRO CAP FUNDRHENMAN HEALTHCARE EQUITY L/S
DNB GL INDEKSAMF RÄNTE LÅNG
LANNEBO SMÅBOLAGSWEDBANK ROBUR RÅVARUFOND
CARNEGIE SWEDISH SMALL CAPAMF PENSION RÄNTEFOND KORT
LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFONDCARNEGIE INDIENFOND

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets över 270 000 svenska konton under november och fondurvalet exkluderar Nordnets egna gratisfonder.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Files