Småsparerne rømmer børsen.

Småsparerne nettosolgte aksjer for 97 millioner i september og har dermed lempet ut aksjer fire måneder på rad. Omsetningen økte noe sammenlignet med august, men er fortsatt på historisk lave nivåer viser aksjestatistikk fra Nordnet.

Rømmer børsen. De fire siste månedene har private aksjeinvestorer hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken lempet ut aksjer for til sammen 1,4 milliarder kroner.

- Til tross for at 2012 tegner til å bli et godt børsår sitter mange med et inntrykk av at aksjer ikke har vært en god investering. Risikoviljen blant investorene er lav, og de mange problemene i verdensøkonomien bidrar til å male et dystert bilde som selvfølgelig påvirker den private investoren, sier daglig leder i Nordnet Bank, Anders Skar.

Oslo Børs er opp 16 prosent i år og har steget kraftig siden juni. Året sett under ett har privatpersoner nettosolgt aksjer for 218 millioner kroner, hvor det største salget skjedde i juni.

- Selv om dette vitner om en lavere interesse for aksjer, tror jeg ikke de private har snudd ryggen til aksjer fullstendig. De som har vært med på reisen siden juni har høstet gevinster og gradvis solgt unna aksjer. De som solgte seg ut før sommeren sitter på gjerdet, klare til å investere dersom det kommer ytterligere positive signaler eller en korreksjon, sier Anders Skar i Nordnet.

Laber omsetning. I september ble det gjennomført 3,2 millioner transaksjoner og omsatt aksjer for 150 milliarder kroner på Oslo Børs. Privatpersoner stod for 7,7 prosent av transaksjonene og 6,4 prosent av dette volumet. Både Oslo Børs og den private aksjehandelen økte noe fra august, men sammenlignet med september i fjor er omsetningen på Oslo Børs ned med 38 prosent, og den private aksjehandelen ned med 56 prosent.

- Det er to hovedårsaker til at omsetningen blant de private faller mer enn Oslo Børs totalt sett. For det første skyldes det en generelt lavere interesse for aksjer, og for det andre så er tradingen kraftig redusert som følge av stadig mer algoritmehandel på børsen, sier Anders Skar i Nordnet Bank.

Olje og DNO på topp. I september har de private investorene kjøpt mindre høyrisikoselskaper med eksponering mot olje samtidig som de har solgt store norske selskaper. På listen over de ti mest kjøpte aksjene i september er de seks mest kjøpte alle oljerelaterte aksjer.  DNO topper både listen over de mest kjøpte og handlede aksjene. DNB var aksjen som ble solgt mest.

- Det er åpenbart at de private aksjesparerne lokkes av oppgangen og trykket i oljesektoren. DNO utmerker seg i september. Aksjen har alltid vært populær blant private investorer og spekulanter, men positive nyheter fra kurdiske myndigheter sendte aksjen til en soleklar førsteplass i september, avslutter Anders Skar i Nordnet.

Vedlegg 1: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, og Skandiabanken siste 13 måneder (kilde: Oslo Børs. NB! Saxo Privatbank er nå ekskludert fra statistikken på grunn av liten omsetning.)

TRANSAKSJONER:Oslo BørsNordnetNetfondsSkandiabankenNettokjøp*
Aug. 12123 937 4203,97 %2,64 %0,93 %
Sept. 12150 478 6503,45 %2,19 %0,77 %

*Tall i tusen

Vedlegg 2: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i sept.

Mest handletMest solgtMest kjøpt
AksjeTrans.AksjeNettosalgAksjeNettokjøp
1DNO     21 532 Xact Derivat Bear       -79 907 597 DNO     66 365 411
2REC     13 491 DNB       -45 066 077 BW Offshore     24 975 350
3Marine Harvest     11 119 Norsk Hydro       -42 323 015 EMGS     23 756 648
4Xact Derivat Bear     10 649 RCL       -25 788 381 Seadrill     20 970 619
5Norsk Hydro     10 474 Yara       -24 021 372 Songa Offshore     16 611 019
6PGS       9 883 Storebrand       -21 510 150 Subsea 7     12 806 846
7Yara       8 893 Statoil       -21 110 174 Xact Derivat Bull       9 425 818
8Aker Solutions       7 881 Orkla       -16 807 372 Northland Resources       9 140 974
9Subsea 7       7 261 Polarcus       -14 701 017 Det Norske       8 779 379
10Norhtland Resources       7 098 Gjensidige       -12 112 993 Wilh. Wilhelmsen ASA       7 715 379

* Nettokjøp/salg defineres som alle kjøp i en aksje fratrukket alle salg i en aksje. Et positivt tall angir nettokjøp, mens et negativt tall angir nettosalg. Tallene inkluderer handler via Nordnet, Netfonds og Skandiabankens kunder.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon kontakt Anders Skar, Nordnet Norge, +47 959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 430,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.