Spararna satsar på revansch för folkaktierna

Stockholmsbörsen avslutade året med att återigen bjuda på dramatik I och med en kraftig nedgång för flera av börsens storbolag. Trots turbulens fortsatte vågen av nyintroduktioner in i december.

Spararna fortsatte att vara mycket aktiva i december. Folkaktierna har haft ett tufft år på börsen, vilket fick spararna att satsa på dem inför 2016.

- Det har varit tufft för många av folkaktierna i år men nu tror spararna på en vändning under 2016. HM, Volvo och Telia är köparnas topp tre i december, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Aktiestatistiken visar att många sålde av de aktier man köpt  i samband med nyintroduktioner.

- 2015 var ett rekordår för nyintroduktioner. Att teckna sig för nyintroducerade bolag för att sedan sälja aktierna kort efter introduktionen, har varit en lyckad strategi under hösten. Fyra av fem aktier  i toppen av säljlistan är nyintroducerade bolag, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Mest köpta aktierMest sålda aktier
HENNES & MAURITZ BATTENDO
VOLVO BCAMURUS AB
TELIASONERA ABNUEVOLUTION
FINGERPRINT CARDS BPA RESOURCES
SENSYS GATSO GROUP ABSCANDIC HOTELS
BETSSON BAFRICAN OIL CORP
TOBII TECHNOLOGYTOLERANZIA
SSAB BCLX COMMUNICATIONS
INVESTOR BIMMUNOVIA
NORDEAIFS

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.