Sparerne forlater risikoaksjer

Fra en sterk januar måned, har økt usikkerhet knyttet til oljepris og eventuelle konsekvenser for verdensøkonomien gjort investorer mer nervøse i februar. Nettmeglernes kunder nettosolgte aksjer for 88,5 millioner kroner.

Privatpersoner hos Nordnet, Netfonds, Saxo-E*trade og Skandiabanken nettosolgte aksjer for 88,5 millioner kroner i februar, ned fra et nettokjøp på 1,2 milliarder i januar.

”Sparernes positive holdning i januar har som følge av Libyakrisen, som truer gjeninnhentingen av verdensøkonomien, blitt byttet ut med frykt for at sparekapitalen skal gå opp i røyk. Derfor søker mange sparere seg nå til tryggere havner” sier Morten Sandø, talsperson for Nordnet Bank Norge.

Februar måneds mest kjøpte aksje var Yara, som følger opp den sterke trenden fra januar. Private investorer nettokjøpte Yara aksjer for 97 millioner. Dette løfter aksjen til topps på kjøpslisten. Trenden var likevel noe avtagende. ”Yara har blitt drevet opp av gjennomføringen av transaksjonen med Vales Aluminiumsvirksomhet. Den endelige bekreftelsen gav den et ytterligere løft”, sier Sandø.

Blant de mest solgte aksjene i februar fortsatte REC den negative trenden med et nettosalg på 172 millioner. Til sammenligning ble REC nettosolgt for 91 millioner kroner i januar. ”REC har vært gjenstand for nedsalg fra større investorer som Rasmussen gruppen og Ulltveit-Moe”, uttaler Sandø.
Telenor gikk fra å være den 6 mest kjøpte aksjen i januar til den nest mest solgte aksjen i februar med et nettosalg på 114 millioner kroner.

De 10 mest kjøpte aksjene i februar: Yara Orkla Subsea Statoil Marine Harvest Polarcus RCL Rocksource Fred. Olsen Energy CermaqDe 10 mest solgte aksjene i februar: REC Telenor Seadrill PGS Aker Solutions Norsk Hydro Norske Skog Frontline Storebrand Algeta

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon, kontakt Morten Sandø, Nordnet Norge, +47 23333016, +47 93480662, morten.sando@nordnet.no

Vedlegg 1: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, E-Trade og Skandiabanken siste 13 måneder (kilde: Oslo Børs)

TRANSAKSJONER:Oslo BørsNordnetNetfondsSaxo-E*TradeSkandiabankenNettokjøp*
feb.103 138 19610,90 %3,60 %1,80 %1,60 %73
mar.102 944 57810,50 %3,80 %1,40 %2,00 %-297
apr.10 3 145 6549,00 %3,40 %2,38 %1,85 %402
mai.10 3 668 528 8,48 %3,00 %1,10 %1,52 %-244
jun. 103 565 6428,10 %2,90 %1,26 %1,43 %-105
jul. 103 138 1726,91 %2,64 %0,90 %1,37 %-107
aug.102 971 3068,15 %3,16 %1,72 %1,48 %21
Sep. 102 953 8348,21 %3,17 %1,26 &1,54 %-373
Okt.103 115 9367,72 %2,95 %1,18 %1,52 %4
Nov. 103 463 7387,91 %3,20 %0,93 %1,93 %559
Des. 102 767 2227,74 %3,36 %0,81 %2,04 %-1055
Jan. 113 556 9707,04 %2,98 %0,72 %1,83 %1275
Feb. 113 486 5726,48 %2,84 %0,95 %1,81 %-88
*Nettokjøp/salg hos Nordnet, Netfonds, Saxo-E*Tradeog Skandiabanken i millioner kroner

OMSETNING:Oslo Børs*NordnetNetfondsSaxo-E*TradeSkandiabanken
feb.10316 417 8508,40 %3,10 %1,90 %0,80 %
mar.10284 714 3607,10 %3,10 %1,40 %0,90 %
apr.10303 734 4206,49 %3,25 %1,53 %0,99 %
mai.10319 957 6406,47 %2,86 %1,26 %0,77 %
jun. 10271 917 9306,88 %3,19 %1,50 %0,88 %
jul. 10204 367 5005,81 %2,80 %1,11 %0,93 %
aug. 10245 194 2306,61 %3,13 %1,75 %0,93 %
Sep. 10254 003 2406,32 %2,83 %1,41 %1,00 %
Okt.10293 854 7605,54 %2,63 %1,40 %0,97 %
Nov. 10321 169 1305,30 %2,65 %1,01 %1,05 %
Des. 10235 240 1005,61 %2,98 %0,91 %1,13 %
Jan. 11312 688 1904,96 %2,56 %0,89 %1,06 %
Feb. 11325 494 2024,94 %2,55 %1,17 %1,03 %

*Tall i tusen

Vedlegg 2: De mest kjøpte/solgte/handlete aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i feb.

Mest handletMest solgtMest kjøpt
AksjeTrans.AksjeNettosalgAksjeNettokjøp
1REC42025REC-171 894 903YARA INTERNATIONAL97 114 532
2YARA 28952TELENOR-113 986 531ORKLA76 726 666
3NORSK HYDRO28673SEADRILL-105 804 161SUBSEA 44 561 038
4STATOIL17475PGS-76 558 715STATOIL38 847 009
5PGS15036AKER SOLUTIONS-36 939 934MARINE HARVEST35 466 550
6DNB NOR13961NORSK HYDRO-32 213 212POLARCUS27 896 378
7DNO11012NORSKE SKOG-29 393 088RCL25 961 573
8MARINE HARVEST10805FRONTLINE-29 246 677ROCKSOURCE21 342 314
9SEADRILL10620STOREBRAND-14 434 218FRED. OLSEN ENERGY16 186 762
10RCC9731ALGETA-10 506 031CERMAQ13 628 304

* Nettokjøp/salg defineres som alle kjøp i en aksje fratrukket alle salg i en aksje. Et positivt tall angir nettokjøp, mens et negativt tall angir nettosalg. Tallene inkluderer handler via Nordnet, Netfonds, E-Trade og Skandiabankens kunder.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet Bank AB is the leading broker in the Nordic region with about 346,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, and www.nordnet.fi.