Stark börsmånad och toppnivåer på börsen

Maj månad inleddes med breda uppgångar på världens börser vilket även gällde för de långa räntorna. Stockholmsbörsens totalavkastningsindex noterade den 22 maj alla tiders högstanivå, en toppnivå som har följts av större nervositet på de finansiella marknaderna efter svag statistik från Kina och centralbanksuttalanden. Bland fondspararna är riskaptiten fortsatt god, vilket syns när aktiefonderna dominerar på köpsidan samtidigt som andelen köporder var den högsta hittills i år. Handelsvolymerna var däremot på måttliga nivåer, precis som de senaste månaderna. Bland de regionala aktiefonderna märks att intresset för Japan rasat lika snabbt som det steg. Japanfonder som köptes under mars och april har nu kastats ut ur många fondsparares portföljer.

- Fondhandeln har varit lugn under månaden eftersom färre än normalt har gjort affärer. Men de som agerat verkar optimistiska, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

- Två av de mest köpta fonderna denna månad är tillväxtmarknadsfonder från Danske Fonder. Det är rimligt att anta att många vill köpa dessa fonder innan köpavgiften införs. När avgiften är på plats gör spararna klokast i att leta efter andra tillväxtmarknadsfonder eftersom en procent i köpavgift kommer att slå hårt mot avkastningen, säger Mårder.

- Trading-beteendet som vi ses hos en grupp fondsparare är dömt att misslyckas. Många köper fonder på marknader efter en rejäl uppgång och är snabba på säljknappen efter några dagars nedgång. Det viktigaste för avkastningen är tiden som pengarna arbetar på marknaden och med detta beteende tappar spararen flera dagar i samband med varje fondbyte, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonderMest nettosålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAGSKAGEN KONTIKI
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGELANNEBO SMÅBOLAG
DANSKE GLOBAL EMERGING MARKETHANDELSBANKEN LATINAMERIKAFOND
DANSKE FONDER GLOBAL EMERGING MARKETS SMALL CAPBLACK ROCK IIF JAPAN SMALL & MIDCAP OPP.
SPP AKTIEFOND USAATLANT STABILITY
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGECARNEGIE STRATEGIFOND A
LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFONDSEB LÄKEMEDELSFOND
ABERDEEN ASIA SMALLER COMPANIES FUNDFOLKSAM OBLIGATIONSFOND
HSBC GIF TURKEY EQ GRANIT SMÅBOLAG
CARNEGIE CORPORATE BONDJPMORGAN JAPANESE SMALL CAP

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 230 000 svenska konton.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 456,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files