Største aksjekjøp blant privatinvestorer siden 2012

Oslo Børs Hovedindeks falt 2 prosent i september, etter et fall på 7% i august. Dette vekket kjøpslysten hos privatinvestorer som handler gjennom Nordnet som kjøpte norske aksjer i et omfang ikke sett siden april 2012. Utenlandske aksjer ble solgt.

Samlet sett nettokjøpte kunder av Nordnet norske aksjer for 184 millioner i september. De mest kjøpte aksjene var Seadrill og Storebrand, som begge også kom høy på listen over de mest handlede aksjene gjennom måneden. På tredjeplass kom imidlertid pessimist-fondet XACT Derivat Bear.

- Børsuroen i høst har tydelig vekket interessen til norske privatinvestorer sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Vi har ikke sett så store nettokjøp av norske verdipapirer siden første kvartal 2012, som for øvrig markerte starten på den oppgangsperioden som varte frem til børstoppen første kvartal i år.

- Samtidig ser vi at det børshandlede bear-fondet er veldig populært. Mange benytter denne til å sikre sin portefølje mot ytterligere nedside på børsen, sier Strøm.

Mens norske aksjer ble kjøpt nettosolgte Nordnetkundene utenlandske aksjer for 30 millioner i september. Det var aksjer notert i SEK og Euro som ble mest solgt, mens tyske Volkswagen gikk mot strømmen og var mest kjøpte utenlandske aksje blant privatinvestorene i september.

- Skandalen i Volkswagen har ført til kursfall i en størrelsesorden vi sjelden ser i slike store og trauste industrikonsern. Volkswagen er et kjent navn i Norge, og mange har nå benyttet kursfallet sjansen til å kjøpe aksjen. Det er jo like lett å handle kjente utenlandske selskaper som de norske sier Karl Oscar Strøm i Nordnet.

Mest handlede aksjer           Andel av omsetning
Statoil12,55 %
XACT Derivat BEAR12,04 %
Seadrill8,07 %
Norsk Hydro6,39 %
Norwegian Air Shuttle4,38 %
DNB4,16 %
Marine Harvest3,76 %
Storebrand3,10 %
XACT Derivat BULL3,04 %
REC Silicon2,95 %
Mest kjøpte norske aksjerNettokjøp i kroner
Seadrill28 045 999
Storebrand25 168 697
XACT Derivat BEAR23 176 109
Scatec Solar10 542 021
Royal Caribbean Cruises9 809 666
Thin Film Electronics8 124 030
Norwegian Air Shuttle8 044 917
Höegh LNG Holdings7 259 795
Dolphin Group7 052 802
Veidekke7 032 456
Mest solgte norske aksjerNettosalg i kroner
DNB OBX-7 220 213
Lerøy Seafood Group-5 396 674
Fred. Olsen Energy-5 380 491
REC Silicon-5 002 216
Opera Software-4 993 521
SalMar-4 161 366
Prosafe-3 847 523
Borregaard-3 743 512
AF Gruppen-3 582 724
Aurora LPG Holding-2 852 412

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon 47 922 19 068 | e-post karl.oscar.strom@nordnet.no | Twitter @KarlNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Files