Suomalaiset yksityissijoittajat tankkaavat Nokiaa

Huhtikuussa alkanut markkinoiden epävarmuus jatkui kesäkuun aikana. USA:n kuluttajien heikentynyt luottamus, valuuttamarkkinoiden rajut liikkeet sekä orastava pelko mahdollisesta uudesta taantumasta saivat sijoittajat myyntikannalle kuun loppua kohden. Nordea nousi kuun puolivälissä Helsingin Pörssin arvokkaimmaksi yhtiöksi Nokian varoitettua sekä toisen vuosineljänneksen että koko vuoden tuloksen jäämisestä odotettua heikommiksi. Silti Suomalaiset Online –sijoittavat kasvattivat kesäkuussa Nokia-omistuksiansa.

Online-välittäjien (Nordnetin, UB:n, FIMin, Saxo-E*Traden) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski yli 20% edelliskuusta saavuttaen 1 684 milj. euroa, mutta nousi vuoden 2009 kesäkuuhun verrattuna 38,9%. Online-välittäjille kertyi kauppoja huhtikuussa 2010 yhteensä 252 987 kappaletta, mikä on 7,4% vähemmän kuin edelliskuussa. Vuodentakaiseen nähden online-välittäjien kauppojen lukumäärä kuitenkin nousi 47,6%.

”Pörssissä toinen vuosineljännes päättyi epävarmuuden merkeissä. Talouden elvytystoimien lopun lähestyminen sai sijoittajat pohtimaan talouskasvun kestävyyttä. Makrotaloudesta kantautuneet ristiriitaiset luvut mm. työttömyydestä ja kuluttajien luottamuksesta saivat sijoittajat varpailleen ja vähentämään osakepainoa. Osa sijoittajista pelkää myös heikon markkinatunnelman tarttuneen tulevissa osavuosikatsauksissa annettaviin ohjeistuksiin varovaisuuden muodossa”, toteaa Nordnet Finland spokesperson Juha Raumolin.

Nokia kiinnostaa suomalaisia

Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta käytiin eniten kauppaa Nokialla, Helsingin pörssin kestosuosikilla. Seuraavaksi eniten kauppaa käytiin Outokummun, Metson, Outotecin ja Fortumin osakkeilla. Viiden kärjen yhteenlaskettu osuus kaikista online-välittäjien kaupoista oli jopa 39 %.

Vähittäisasiakkaat myivät kesäkuun aikana runsaimmin Nokian Renkaiden ja Sampon osakkeita. Kumpikin osake on ollut vahva kurssinousija vuoden tarkastelujaksolla, sillä valtaosa sijoittajista katsoo yhtiöiden vahvistaneen markkina-asemiaan taantuman aikana. Kolmanneksi myydyimmäksi osakkeeksi päätyi TeliaSonera, jonka liiketoiminnot ajautuivat vastatuuleen Venäjällä tuomioistuimen keskeytettyä operaattoreiden omistusjärjestelyt, jotka ovat rasittaneet yhtiötä jo usean vuoden ajan.

Sijoittajat tankkasivat eniten Nokian osakkeita kiihdyttämällä ostoja tulosvaroituksen jälkeen. Ostetuimpien toiselle sijalle kipusi Outokumpu, joka käväisi kuun lopussa vuoden alimmilla tasoillaan. Kesäkuun kolmanneksi voimakkain ostopaine kohdistui Konecranesiin, jossa Hartwallit liputtivat 10% omistusrajan ylityksestä.

”Moni suomalaissijoittaja koki Nokian viimeisimmän kurssipudotuksen hyvänä ostomahdollisuutena. Nordnetin tilastojen perusteella vastaavaa ilmiötä ei kuitenkaan ole havaittavissa muiden pohjoismaisten sijoittajien osalta, joten Nokiassa kotimainen omistus on palannut jälleen kasvu-uralle. Lähestyvältä tulosjulkistuskaudelta odotetaan mm. liikevaihtojen ja tilauskantojen kääntymistä selvään nousuun. Sijoittajille tuskin riittää ainoastaan kustannusten leikkauksilla saavutetut tulosparannukset” kertoo Juha Raumolin.

Lisätietoja antaa:
Juha Raumolin, Nordnet Finland branch, Spokesperson
+358 9 681 78 676 , +358 50 500 4525

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjille Nordnet, UB, FIM ja Saxo E-Trade

Kesäkuu 2010  Kesäkuu 2009Muutos ed. Toukokuu 2010 Muutos ed.
VälittäjäVaihto (EUR)%Vaihto (EUR)vuoteenVaihto (EUR)kuukauteen
Nordnet768 261 8653,43538 624 613+42,6%627 692 264+22,4%
UB212 922 5580,95111 100 285+91,6%312 968 920-32,0%
FIM Pankki658 165 6152,93484 802 446+35,8%1 193 887 001-44,9%
Saxo-E-Trade*45 577 5570,2078 371 739-41,8%28 509 625+59,9%
Yhteensä1 684 927 5957,511 212 899 083+38,9%2 163 057 810-22,1%
OMXH Vaihto (yhteensä)22 429 027 333100,0019 557 142 982+14,7%28 613 750 791-21,6%

Kesäkuu 2010  Kesäkuu 2009 Muutos ed. Toukokuu 2010 Muutos ed.
VälittäjäKaupat (kpl)%Kaupat (kpl)vuoteenKaupat (kpl)kuukauteen
Nordnet146 3995,5599 462+47,2%122 697+19,3%
UB19 6570,7510 065+95,3%26 974-27,1%
FIM Pankki81 7963,1053 849+51,9%120 191-31,9%
Saxo E-Trade*5 1350,197 996-35,8%3 285+56,3%
Yhteensä252 9879,59171 372+47,6%273 147-7,4%
OMXH Kaupat (yhteensä)2 638 462100,002 080 258+26,8%3 291 638-19,8%

* E-Traden kesäkuun 2010 luvut sisältävät myös Saxon markkinaosuuden vertailuluvuista poiketen.
Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta - kesäkuu 2010

YhtiöNordnetUBFIME*TradeYhteensä
Nokia33 38911 2418 1371 36754 134