Trots Brexit – spararna tror fortsatt på aktiefonder

Juni kom att helt domineras av den brittiska folkomröstningen om Storbritanniens vara eller icke vara i EU. Trots en mycket volatil aktiemarknad under månaden var det aktiefonder som lockade privatspararna.

Juni präglades av oro inför valet i Storbritannien vilket dock inte speglade hur spararna agerade.  Nordnets kunder tror fortsatt på aktiefonder och det är globalfonder som fortsatt är favoriter.

- I detta lågränteläge är alternativen till aktiemarknaden få och då faller valet på aktiefonder. Vi ser dock att spararna  minskar risken genom att i stor utsträckning välja globalfonder, vilket jag tycker är en sund strategi i nuläget, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Spararna valde under månaden att sälja hedgefonder, en trend som funnits under hela året.

- Spararna fortsätter att sälja av sina hedgefonder. Det måste man se som ett misslyckande för många hedgefonder då deras syfte är att parera oroliga marknader som vi nu upplever, säger Joakim Bornold.

Mest köpta fonderMest sålda fonder
Spiltan Aktiefond InvestmentbolagCarnegie Strategifond A
SPP Aktiefond  USABrummer Multi Strategy 2XL
Skagen GlobalBrummer Multi Strategy
DNB GL IndeksCarnegie Swedish Small Cap
Didner & Gerge Aktiefond SverigeLancelot Camelot
Didner & Gerge SmåbolagExcalibur Fond
Spiltan Räntefond SverigeNordea Småbolagsfond Norden
Robur Access Asien SEKDanske Fonder Global Emerging Markets Small Cap
Danske Invest Global IndexRhenman Healthcare Equity L/S
Skagen KontikiSEB Östeuropafond 39

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.