Turbulent januarbørs ga rekordinteresse for aksjer

Tross uro i markedene, og et fall i hovedindeksen på over 8 prosent, skremte ikke dette privatpersoner bort fra aksjemarkedet i januar. Snarere tvert imot. Nordnet melder om rekordinteresse for aksjer.

Aksjestatistikk fra Nordnet Bank viser at privatpersoner nettokjøpte aksjer på Oslo Børs for 277 millioner i januar. Av de 37 siste børsmånedene er det bare november i fjor som kan vise til et høyere nettokjøp av aksjer.

De ekstreme svingningene har satt spor i de private investorene, hovedsakelig i form av økt aktivitet og handel. Målt i antall transaksjoner gjorde kundene 19 prosent flere transaksjoner enn i desember, og 10 prosent mer enn januar i fjor. Økt usikkerhet og volatilitet har derimot ikke påvirket risikoviljen. Tross uro har privatpersoner nettokjøpt aksjer for betydelig beløp, og interessen fra nye kunder som vil kjøpe aksjer har faktisk aldri vært større, forteller Nordnets Norgesjef Anders Skar.

De mest handlede aksjene i januar var hydrogenselskapet NEL foran Seadrill og Statoil. De tre mest kjøpte aksjene i januar var Marine Harvest, Yara og Frontline, mens de tre mest solgte aksjene var DNB, Telenor og AF Gruppen.

I sum nettokjøpte kundene aksjer i alle bransjer unntatt forbruksvarer, finans og telekom. Det største kjøpet var innenfor energi etterfulgt av konsumvarer, som da hovedsakelig vil si sjømat. Vi kan tydelig se at kundene både forsøker å «time» en bunn i olje og oljeservice, samtidig som de kjøper en sterk sjømatsektor som allerede trender oppover, sier Anders Skar.

Nordnets privatkunder nettokjøpte også utenlandske aksjer for 22 millioner i januar. Den mest populære utenlandske aksjen å både handle og kjøpe var svenske Fingerprint Cards, mens finske Wärtsilä var mest solgt.

For mer informasjon kontakt: Anders Skar, Country Manager Nordnet Norge | +47 959 222 77 | anders.skar@nordnet.no |Twitter: @AndersNordnet

Vedlegg:

Mest kjøpte norske aksjerNettokjøp i kroner
Marine Harvest59 493 841
Yara International29 465 412
Frontline26 652 067
Statoil24 854 096
NEL24 235 734
Thin Film Electronics17 764 047
TGS-NOPEC Geophysical Company15 066 303
DNO13 513 814
XACT Derivat BULL12 459 737