Usel start för börsen

Januari innebar en av de sämsta starterna någonsin för Stockholmsbörsen. Spararnas förhoppningar om en snabb återhämtning  efter nedgången i december gick om intet.

Aktiviteten bland spararna har varit hög i januari. Spararna fortsätter att köpa folkaktier i hög utsträckning.

Det har varit tufft för aktieägarna under januari och blickarna vänds åter mot börsens storbolag. Folkaktierna har  en svag period bakom sig där spararna lockas av de allt lägre värderingarna, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Bland de mest sålda aktierna i januari finns råvarurelaterade aktier som Lundin Petroleum och Atlas Copco samt bolag som haft en bra utveckling under höstens börsnedgång.

Hårt prövade ägare i Lundin Petroleum passade på att sälja efter Statoils intåg i bolagets ägarlista. Spararna passade även på att ta hem vinster i konjunkturoberoende aktier som exempelvis Unibet och Novo Nordisk, där utvecklingen varit stark under hösten, säger Joakim Bornold.

Mest köpta aktierMest sålda aktier
HENNES & MAURITZ BLUNDIN PETROLEUM
TELIASONERA ABATLAS COPCO A
VOLVO BARCAM AB
FINGERPRINT CARDS BCLOETTA AB
NORDEAUNIBET GROUP PLC
INVESTOR BNOVO NORDISK B
SANDVIKEVOLUTION GAMING GR
SE BANKEN ACASTELLUM
TOBII TECHNOLOGYINVISIO COMMUNICATIONS AB (PUBL)
SENSYS GATSO GROUP ABGAMING INNOVATION GRUP INC.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se