2017-10-30

Fondspararna tror fortsatt på börsen

Fondspararna valde i oktober huvudsakligen att investera i aktiefonder, där fonder med ett globalt fokus sticker ut. Flertalet indexfonder är favoriter medan lite dyrare aktiefonder rensas bort från portföljen.

Den globala aktiemarknaden hade en stark utveckling under månaden och privatspararna valde i hög grad att investera i aktiefonder, där globalfonder sticker ut som de mest tydliga spararfavoriterna.

– Aktiemarknaden har haft en stark utveckling länge nu och det finns inga omedelbara tecken på en avmattning. Har man en hög andel aktiefonder i sitt fondsparande är det dags att se över sin risknivå då det kan vara läge att rebalansera portföljen till en större kassa eller hedgefonder i detta läge, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

En tydlig trend är att spararna i allt högre grad väljer indexfonder med låga avgifter framför aktivt förvaltade fonder.

– Det finns flera aktivt förvaltade fonder som är bra och värda priset. Det gäller dock att göra hemläxan och jämföra fondens historik med de indexfonder som har samma inriktning. Det viktiga är givetvis avkastningen och det går inte att komma ifrån att fonder med en högre avgift måste vara välskötta och aktivt förvaltade på riktigt för att vara prisvärda alternativ, säger Joakim Bornold.

De mest handlade fonderna i oktober hos Nordnets svenska kunder:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG  HSBC GIF ASIA EX JAPAN EQ SM CAP A
ROBUR ACCESS ASIEN SEK  SEB BIOTEKNIKFOND EUR – LUX UTD
DNB GL INDEKS  NORDEA SMÅBOLAGSFOND NORDEN
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEX  SEB GLOBAL C USD
SWEDBANK ROBUR NY TEKNIK  DANSKE INVEST GLOBAL EMERGING MARKETS SMALL CAP
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKNAD INDEX  PARVEST JAPAN SMALL CAP
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE  INVL BALTIC FUND
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE  DWS INVEST I CHINA BONDS SEK LCH
SPP AKTIEFOND GLOBAL  GUSTAVIA SVERIGE
SPP AKTIEFOND  USA  SEB EASTERN EUROPE EX RUSSIAN C

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.