2017-08-30

Fondspararna väljer lågprisfonder

Politisk spänning och oro för konjunkturen dämpade humöret på finansmarknaderna i augusti. Fondspararna valde under månaden breda aktiefonder med förhållandevis låga avgifter. På säljsidan syns framförallt läkemedelsfonder och hedgefonder.

Under de senaste månaderna har Nordnets kunder i allt högre grad valt breda aktiefonder med låga avgifter. En trend som höll sig i augusti.

–  Det är glädjande att fler och fler sparare ser avgiftens betydelse för den framtida avkastningen. Med fler och fler bra fondalternativ till låga priser är det många traditionella fondbolag som kommer behöva tänka om framöver, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

På grund av det låga ränteläget är det närmast obefintlig avkastning i räntefonder. Dock bör det finnas utrymme för en viss del räntesparande i många sparares portföljer.

–  Räntefonderna lyser med sin frånvaro på köplistan och det oroar mig lite. Visserligen har de svårt att ge avkastning men man måsta hålla sin valda risknivå i sparandet. Förvaltning handlar inte bara om att få kapitalet att växa utan det handlar om att bevara det också, säger Joakim Bornold.

På säljsidan är det läkemedelsfonder och hedgefonder som sticker ut. Något som varit fallet under flertalet månader i år.

–  Då spararna väljer breda aktiefonder får bland annat läkemedelsfonder och hedgefonder stryka på foten. Vissa av dessa har haft en svag utveckling och har dessutom avgifter som är relativt höga vilket det kan vara en orsak till att spararna tittar åt ett annat håll, säger Joakim Bornold.

De mest handlade fonderna i augusti hos Nordnets svenska kunder:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG  C WORLDWIDE MEDICAL SMALL & MID CAP
DNB GL INDEKS  HSBC GIF ASIA EX JAPAN EQ SM CAP A
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEX  SEB BIOTEKNIKFOND EUR – LUX UTD
ROBUR ACCESS ASIEN SEK  CARNEGIE STRATEGIFOND A
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKNAD INDEX  ATLANT SHARP EUROPE B
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE  SEB USA INDEX FUND USD
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE  BRUMMER MULTI-STRATEGY 2XL
SPP AKTIEFOND  USA  MERRANT ALPHA SELECT SEK
SPP AKTIEFOND GLOBAL  SEB GLOBAL C USD
DIDNER & GERGE SMÅBOLAG  PARVEST JAPAN SMALL CAP

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.