2018-03-08

Naiset rynnivät pörssiin – salkut merkittävästi pienempiä

Nordnetin naisasiakasmäärä on Suomessa kasvanut huimat 44 % viime vuoden alusta lukien. Naisten salkkujen koko on keskimäärin vain 60 % miesten salkuista ja he ovat jonkinverran passiivisempia sijoittajia kuin miehet. Naissijoittajien intoa tukevat erilaiset sosiaaliset verkostot ja se, että sijoittamisesta puhutaan entistä avoimemmin.

Naiset ovat viime aikoina aktivoituneet avaamaan sijoitussalkkuja miehiä vauhdikkaammalla tahdilla. 1.1.2017 alkaen Nordnetin naisasiakasmäärä on Suomessa kasvanut 44 %, samalla kun miesasiakkaita on tullut lisää 29 %. Kasvu on pohjoismaissa kovinta juuri Suomessa.

Hienoa huomata naisten osuuden kasvaneen. Kuitenkin edelleen vain noin 30 % aktiivisista asiakkaista on naisia. Meillä on siis vielä työsarkaa sijoitustietoisuuden lisäämisessä erityisesti naisten keskuudessa, toteaa Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Keskimääräinen naisasiakkaan salkku on arvoltaan noin 18 700 euroa. Miehillä vastaava luku on noin 31 200 euroa.

Naisten ja miesten salkun kokoja vertaillessa voisi kärjistäen sanoa, että naisen osinkoeuro on 60 senttiä. Sen verran pienempiä salkut ovat keskimäärin. Syynä on mm. myöhäisempi sijoitusmarkkinoille lähteminen jolloin varallisuutta ei ole vielä kertynyt sekä alhaisemmat käytettävissä olevat tulot, jatkaa Tuppurainen.

Naiset ovat miehiä passiivisempia

Naiset jäävät aktiivisuudessa hieman jälkeen miehiä. 1.1.2017 alkaen 88 % Nordnetin miesasiakkaista on tehnyt vähintään yhden kaupan, kun vastaava luku naisasiakkaiden keskuudessa on 10 prosenttiyksikköä vähemmän, 78 %.

Aktiivisuus ei tosin aina sijoittamisessa ole tutkimusten mukaan hyve, mutta säännöllisyys olisi hyväksi. Pitkäjänteinen sijoittaminen tarkoittaa, että tuloista ohjataan sijoituksiin vuosittain rahaa säännöllisesti. Reilu viidennes naisista ei ole sijoittanut yhtään rahaa lisää kuluneen reilun vuoden aikana eikä myynyt salkustaan mitään pois, kertoo Tuppurainen.

Naisten määrä tuplaantunut sosiaalisessa sijoitusverkostossa Sharevillessä

Yksi syy naisten sijoitusinnon kasvulle on erilaiset sosiaaliset sijoitusverkostot. Tarjolla on sosiaalisen median keskustelufoorumeja sekä fyysisiä tapaamisia. Myös Sharevillessä, Nordnetin sosiaalisessa sijoitusverkostossa, naisten määrä on Suomessa tuplaantunut viime vuodesta.

Sharevillessä jaettuja salkkuja tarkasteltaessa naisten osakevalinnat eivät juuri poikkea miesten suosikeista. Naiset suosivat suuria ja tunnettuja yhtiöitä. Suomalaisten sosiaalisten naissijoittajien suosituimmat osakkeet ovat: Nokia, Nordea, Telia, Fortum, Kone, listaa Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja