2017-10-24

Nordnet investerar i Tink

Nordnet investerar i Tink och köper en licens till bolagets teknologi. Inom kort kommer Nordnet som första bank i Norden kunna erbjuda bolagets kunder att se sitt samlade sparande i aktier och fonder, oavsett hos vilken bank det förvaras.

Nordnet har under de senaste månaderna lanserat robotrådgivning och möjligheten till överföringar via Swish. Nu presenteras nästa satsning som innefattar ett ägande i privatekonomiappen Tink. Investeringen görs inom ramen för Nordnet Ventures, Nordnets satsning på investeringar inom fintech-sektorn.

– Tink är den första investering vi gör inom ramen för Nordnet Ventures och ett strategiskt initiativ som stödjer vår ambition att skapa världens bästa kundupplevelse inom sparande och investeringar. Vi tror också naturligtvis att Tink blir en bra finansiell placering i sig själv, även om det inte är huvudskälet till investeringen, säger Peter Dahlgren, vd på Nordnet.

Genom att använda Tinks teknologi för att aggregera data finns det möjligheter att på flertalet sätt lansera tjänster som förenklar för Nordnets kunder. Det första utvecklingsprojektet innefattar att Nordnets kunder kommer kunna se sitt innehav i aktier och fonder från andra banker i inloggat läge hos Nordnet.

– Som kund hos Nordnet ska du kunna lita på att du alltid får tillgång till den senaste teknologin inom sparande och investeringar. Tink har utvecklat en teknik som skapar mycket värde i vardagen för spararna. Genom att koppla samman Tink med Nordnet satsar vi på att som första nordiska bank ge våra kunder möjlighet att se sitt samlade sparande i aktier och fonder, oavsett hos vilken bank det förvaras, säger Peter Dahlgren, vd på Nordnet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Edström, PR-chef Nordnet
Tel: +46 70 421 84 66
E-mail: henrik.edstrom@nordnet.se

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.