2018-02-05

Osakekauppa tammikuussa: Nokiaa tankattiin kreivin aikaan

Nokia palasi ryminällä piensijoittajien netto-ostetuimmaksi osakkeeksi ennen räyhäkkäällä kurssinousulla palkittua tilinpäätöstiedotetta. Syklisiä vientiyhtiöitä nettomyytiin joulukuun tavoin.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski tammikuussa 12,0 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto silti nousi 24,6 prosenttia vuodentakaisesta tammikuusta. Online-välittäjien kauppamäärät vähentyivät edelliskuusta euroissa mitattuna 26,1 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät kasvoivat euroissa 28,3 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kohosivat 22,8 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 14,6 prosenttia viime vuoden tammikuuta vähemmän. Koko pörssin kappalemääräiset kaupat lisääntyivät viime kuusta 37,8 prosenttia. Yksityissijoittajilla kappalemääräisen kaupankäyntitahdin osalta koettiin kiihtymistä joulukuusta 20,7 prosenttia.

Piensijoittajat kahmivat Nokiaa valtavia määriä ennen nousurallia

Nokia rymisteli tammikuussa selvästi vaihdetuimmaksi ja ylivoimaisesti netto-ostetuimmaksi osakkeeksi suomalaisten piensijoittajien keskuudessa. Varsinkin alle neljän euron Nokiaa pidettiin halpana kuin saippuaa ja tuhansissa salkuissa lisättiin Nokia-omistusta siitäkin huolimatta, että yhtiö oli jo entuudestaan omistetuin, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Helmikuun alussa tilinpäätöstiedotteensa yhteydessä 0,19 euron osakekohtaista osinkoa ehdottanut Nokia tarjoaa nyt 4,3 prosentin osinkotuoton, mikä saa yhtiön näyttämään monien silmissä kasvuyhtiön ohella myös osinkopaperilta. Nokia myös ehti visioida tuloskatsauksessaan osingon tulevaa kasvupotentiaalia, mikä hillitsi myyntihaluja valtaosassa piensijoittajakansaa, vaikka viime viikon näyttävä kurssinousu olikin niitä omiaan ruokkimaan, jatkaa Tuppurainen.

Osinko-odotukset korostuvat yhtiövalinnoissa

Tammikuussa suomalaiset piensijoittajat tankkasivat lisää osinkolistan kärkinimiä. Yhtiövalintojen perusteella tuottoa haetaan ensisijaisesti osingoista ja vähemmän syklisistä kohteista. Yhä useammalta löytyy nyt halu vakauttaa salkun kehitystä osinko-osakkeilla, analysoi Tuppurainen.

Joulukuun tavoin Nordea ja Orion nousivat netto-ostetuimpien osakkeiden kolmen kärkeen. Piensijoittajan silmin Orion on lasketellut miltei yhtä kyytiä alas viime kesän 58 euron hintatasolta 32 euroon ilman merkittäviä uutisia. Moni piensijoittaja yrittää Orionin tapauksessa uida vastavirtaan ostamalla perusvakaata osingonmaksajaa. Vastaavasti Nordean edellisvuodesta kohentunut osinkoesitys on miellyttänyt piensijoittajakansaa ja lisäksi pankin mahdollisen muuton Suomeen uskotaan kohentavan osingonmaksukykyä tulevina vuosina, arvioi Tuppurainen.

Kaikkiaan suomalaisten piensijoittajien yhtiövalinnat ovat tässä suhdannevaiheessa muuttumassa hyökkäämisestä puolustamiseen. Syklisissä vientiyhtiöissä osa kevensi tammikuussa riskiä, jotta mahdollinen valuuttakurssivaihtelu kuluvan kvartaalin aikana ei aiheuta negatiivisia yllätyksiä. Vuoden aikana esimerkiksi euron ja dollarin välinen suhde on heilahtanut 1,07:stä 1,25:een, mikä voi tarjota yllätysmomentin ennen Q1-tuloskautta, taustoittaa Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja

+358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Tammikuu 2018 Tammikuu 2017 Muutos ed. Joulukuu 2017 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto   (EUR) % Vaihto   (EUR) vuoteen Vaihto   (EUR) kuukauteen
Nordnet 723 660 048 2,97 750 523 696 -3,6 % 532 931 876 +35,8 %
FIM 168 567 535 0,69 302 751 591 -44,3 % 190 578 133 -11,5 %
Nordea 1 140 968 085 4,69 1 091 208 685 +4,6 % 2 288 349 086  -50,1 %
Pohjola 402 714 718 1,65 583 919 026 -31,0 % 280 691 556  +43,5 %
UB 1 328 740 0,01 41 963 264 -96,8 % 6 269 125 -78,8 %
Yhteensä 2 437 239 126 10,01 2 770 366 262 -12,0 % 3 298 819 776 -26,1 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 24 339 806 591 100 19 539 624 140 +24,6 % 18 966 853 741  +28,3 %
Tammikuu   2018 Tammikuu   2017 Muutos ed. Joulukuu   2017 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat   (kpl) % Kaupat   (kpl) vuoteen Kaupat   (kpl) kuukauteen
Nordnet 224 124 5,01 219 435 +2,1 % 186 275   +20,3 %
FIM 42 110 0,94 71 732 -41,3 % 47 761   -11,8 %
Nordea 202 224 4,52 220 260  -8,2 % 194 716   +3,9 %