2018-03-29

Privatspararna köper storbanker

Stockholmsbörsen har haft en svag utveckling de första tre månaderna på året. I mars riktade privatspararna blickarna mot storbankerna och fortsatte sitt bottenfiske i H&M.

Tre av de fem mest köpta aktierna i mars var storbanker där bara Nordea fattas.

– Vi har under en lång tid sett ett stort intresse för investmentbolag. I mars tog storbankerna den postionen, delvis på grund av en bra nivå på utdelningar. Anmärkningsvärt är att Nordea saknas på listan så det verkar inte som att privatspararna omedelbart omfamnar årsstämmans beslut att flytta bolaget till Finland. Källskatt på utdelngen efter att Nordea flyttar till Helsingfors kan också vara en starkt bidragande orsak till att spararna väljer de andra bankerna istället, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Trots en fallande kurs som nu nästan är 50% det senaste året fortsätter H&M att vara en favorit bland spararna.

– Det är uppenbart att spararna under en längre tid sett möjligheter att komma in på lägre nivåer i H&M. Att lyckas tajma botten är dock oerhört svårt och marknadens förtroende för H&M är för tillfället lågt. Två nycklar för bolaget blir om man i år lyckas öka försäljningen som man förutspått och samtidigt får ned lagervärdet. Då finns det möjligheter till en positiv kursreaktion. I närtid finns det få faktorer som talar för att botten är nådd, säger Joakim Bornold.

På säljlistan återfinns fastighetsbolag där det finns en osäkerhet kring hur omvärldsfaktorer kommer påverka sektorn den närmaste tiden.

– Höjda räntor kommer påverka fastighetsbolagen och det finns nu också tecken på att nybyggnationen bromsar in. Många av bolagen är högt värderade och det finns en stor fallhöjd i fastighetssektorn, säger Joakim Bornold.

Ericsson är ett annat bolag som spararna säljer. En förlust på 38 miljarder 2017 visar att det krävs stora åtgärder för att vända bolaget till vinst.

– 2017 blev en omstart för Ericsson med ny ledning och stora nedskrivningar. De sätter stort hopp till 5G och det är nödvändigt att de tar en ledande position i området och kan visa på en snabb utveckling med stigande intäkter, säger Joakim Bornold.

De mest handlade aktierna bland Nordnets kunder i Sverige i mars:

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
SEB JM
Handelsbanken Hexagon
Hennes & Mauritz Lundin Petroleum
Leovegas Ericsson
Swedbank Astrazeneca
SSAB Tesla
Autoliv Castellum
Clas Ohlson Telia Company
Nokia Netent
Bure Mycronic

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 070-099 02 99
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.